Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået gennem 1. – 2. semester af
bacheloruddannelsen i byggeri og anlæg eller lignende samt viden,
der opnås i kursusmodulerne Afløbsteknik og hydraulik,
Ingeniørgeologi og geoteknik samt Vej- og trafikteknik eller
lignende.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal have viden om samspillet mellem vejtrafik, regn- og
spildevand og infrastruktur i byområder
- Skal kunne forstå faktorer, der ligger til grund for byernes
udvikling og infrastrukturen
Færdigheder
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne udarbejde en vej- og stiplan på bydelsniveau samt
kvantificere trafikken på veje og stier
- Skal kunne indpasse vejens trace og den øvrige bebyggelse med
hensyn til terrænet og givne jordbundsforhold
- Skal kunne beregne og dokumentere vejenes linjeføring,
længdeprofil og tværprofil samt gøre rede for de geotekniske
forhold
- Skal kunne udforme vejtekniske detaljer for projektet, herunder
dimensionering af vejens opbygning
- Skal kunne dokumentere trafikkens afvikling for den valgte
udformning
- Skal kunne udarbejde en plan for bortskaffelse af regnvand på
bydelsniveau, idet vandet integreres som et rekreativt element i
bydelen
- Skal kunne dimensionere et afløbssystem for regnvand med
hensyntagen til ekstremregn samt klimaændringer
- Skal kunne dimensionere anlæg til transport, forsinkelse og
rensning af regnvand, idet funktionskrav dokumenteres ved
simulering, og idet de tekniske løsninger indgår som en naturlig
del af de bynære recipienter
- Skal kunne udarbejde en afløbsplan for spildevand på
bydelsniveau, herunder sikre for sammenhæng med det overordnede
afløbssystem
- Skal kunne dimensionere et afløbssystem for spildevand
- Skal kunne redegøre for, hvordan projektets løsningsforslag
bidrager til FN's Verdensmål
Kompetencer
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne håndtere problemstillinger for de infrastrukturelle
elementer i by- og landskabsmiljøet på begrundet, bæredygtig
vis
- Skal kunne strukturere og udforme teknisk dokumentation i
overensstemmelse med fagenes standarder og tradition
- Skal kunne kommunikere problemstillinger og løsninger
vedrørende de infrastrukturelle anlæg ved brug af visuelle
udtryksformer i forhold til såvel fagfæller og andre
samarbejdsparter som offentligheden
- Skal kunne formidle de opnåede resultater fra projektarbejdet i
en projektrapport og tilhørende posterpræsentation
- Skal kunne samarbejde omkring problemfeltets projektarbejde og
foretage fælles fremlæggelse af projektarbejdets
resultater
LÆRINGSMÅL FOR PROBLEMBASERET LÆRING
- Skal kunne forstå og forklare hvad problemløsning er
- Skal kunne forstå og forklare hvad
gruppesamarbejde/sammensætning er
- Skal kunne anvende møder/planlægning af møder
- Skal kunne anvende tidsplanlægning
- Skal kunne anvende problemanalyse
- Skal kunne forstå og forklare hvad problemløsning er
Undervisningsform
Projektarbejde med vejledning, eventuelt suppleret med
forelæsninger, workshops, præsentationsseminarer, laboratorieforsøg
m.m.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Projektmodulets omfang er 15 ECTS svarende til 450 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Byområders infrastrukturelle anlæg |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Mundtlig prøve baseret på fremlæggelsesseminar og projektrapport og
poster. |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Der henvises til den pågældende
semesterbeskrivelse/kursusbeskrivelse i Moodle. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |