Projektmodulet har til formål at introducere den studerende til industriel design-ingeniørens praksis; herunder teorier, metoder, historie/kultur, terminologi og formgivningsproces ved integration af industriel design- og ingeniørfaglig viden. I forlængelse heraf, har projektmodulet særligt fokus på at give den studerende en dybere introduktion til bæredygtighed og problembaseret læring (PBL). Herunder er fokus PBL-pædagogisk at introducere metoder og modeller til organisering af projektforløb og samarbejdsrelationer relevante for et integreret industrielt design- og ingeniørprojekt. Samt metoder til udformning af- og refleksion over samarbejdskontrakter, gruppedynamik, tidsstyring og procesanalyse.
Skal have grundlæggende viden om industriel design- og ingeniørfaglig terminologi, historie/kultur, teori, metode og analoge/digitale værktøjer.
Skal demonstrere viden om grundlæggende brug af metoder og fremgangsmåder for en konkret integreret og bæredygtig produktudviklingsproces af begrænset kompleksitet.
Skal have viden om metoder og modeller til procesanalyse, projektorganisering og basal tidsstyring.
Skal kunne afdække behov og muligheder i en konkret kontekst og analysere dem ved anvendelse af industriel design- og ingeniørfaglige termer og metoder.
Skal kunne formulere og revidere enkle krav, ønsker og mål for løsning af enkle industriel designingeniør faglige problemstillinger.
Skal systematisk kunne udvikle ideer og stille forslag til enkle koncepter, der integrerer udvalgte tekniske, brugsmæssige og formmæssige aspekter.
Skal løbende gennem processen opstille simpel efterprøvning af de væsentligste dele af løsningsforslaget gennem visualisering, modellering og beregning med industriel design- og ingeniørfaglige metoder, teknikker og teorier.
Skal kunne planlægge, organisere, gennemføre og reflektere over en basal produktudviklingsproces, herunder anvende de vigtigste systematiske trin, med vægt på bæredygtighed og integration af industriel design- og ingeniørfaglighed i en problem- og projektbaseret læringskontekst.
Skal kunne formgive og vurdere et enkelt produktkoncept, der opfylder enkle opstillede krav, ønsker og mål med udgangspunkt i integreret industriel design- og ingeniørfaglig terminologi, proces og metode.
Der henvises til § 17: Uddannelsens indhold og tilrettelæggelse
Prøvens navn | Introduktion til industrielt design-ingeniørens faglighed |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Se semesterbeskrivelse |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Introduction to Industrial Design-Engineering |
Modulkode | AODB2P201 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Bachelor (BSc) i teknisk videnskab (arkitektur og design) |
Studienævn | Studienævn for Arkitektur og Design |
Institut | Institut for Arkitektur og Medieteknologi |
Fakultet | Det Teknisk Fakultet for IT og Design |