Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået i 'Re-design for
bæredygtighed'.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende der gennemfører modulet opnår:
Læringsmål
Viden
- brug og udvikling af forskellige typer af modeller og
prototyper, herunder materialeovervejelser
- teorier bag og teknikker til design af interaktionen mellem
aktører og produkter
- aktørinddragelse i designprocesser samt forskellige metoder til
at skabe innovative samspil mellem forskellige aktører og
designere
- faglige normer for teamarbejde
- co-design som grundlag for at drive et designprojekt
Færdigheder
- definere problemformulering gennem en co-design proces, hvor
eksterne aktører medvirker til at definere fokus
- designe og udvikle prototyper baseret på viden om forskellige
aktører og den kontekst interaktionen foregår i
- benytte værkstedsudstyr til at udarbejde prototyper
- fremstille prototyper i værksted som fysisk og funktionel
realisering af et design der kan benyttes til kommunikation med
forskellige aktører om designets brugbarhed
- evaluere et design og dets brugbarhed på baggrund af
aktør-interaktion og test i værksted eller relevant
kontekst
Kompetencer
- benytte co-design og fysiske prototyper i dialog med relevante
aktører og til afprøvning og test af design i den tiltænkte
kontekst
- argumentere sammenhængende for den rolle en prototype spiller i
et udviklingsforløb og tilrettelægge et udviklingsforløb med
anvendelse af prototyper
Undervisningsform
Modulet gennemføres som et problembaseret projektorienteret
arbejde inden for modulets overordnede ramme. Projektarbejdet
understøttes af en eller flere vejledere. En del af arbejdet vil
foregå i værksted.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Design og anvendelse af prototyper |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |