Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende, der gennemfører modulet, opnår:
Læringsmål
Viden
- mindmaps og deres anvendelighed i designprocesser
- info-graphics og hvorledes disse kan benyttes til at præsentere
store mængder af data
- forskellene mellem forskellige typer af data, forskellene
mellem visualiseringstyper og forskellene mellem
abstraktionsniveauer
- digitale 2D visualiseringsprogrammer og deres
anvendelighed
Færdigheder
- benytte mindmaps til at skabe overblik over tanker og idéer
under en designproces
- benytte info-graphic-formatet til at visualisere systemer eller
andre komplekse sammenhænge samt begrunde den valgte udformning på
baggrund af valg af datatyper, visualiseringstyper og
abstraktionsniveauer
- benytte komplekse 2D visualiseringsprogrammer til
systematisk at skabe digitale visualiseringer af systemer og andre
komplekse sammenhænge samt formidle disse
Kompetencer
- håndtere komplekse mængder data ved at strukturere og nedbryde
dette samt identificere centrale temaer relevante i en
designproces
- vurdere hvilken visualiseringsform, der er bedst egnet til at
visualisere det tilgængelige data
- kunne strukturere og planlægge arbejdet med at bearbejde og
visualisere komplekse mængder data
- bruge visualiseringsteknikker som en del af
projektarbejdet
Undervisningsform
Kurset består af en række øvelser, hvortil der knyttes korte
forelæsninger samt instruktioner i mindre grupper. Kurset støtter
desuden semesterets projektmodul.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Digital systemvisualisering |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig
Fastsættes i semesterbeskrivelsen. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |