Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende, der gennemfører modulet, opnår:
Læringsmål
Viden
- redegøre for forskellige systemteorier og andre relevante
teorier, der kan bidrage til systembeskrivelser og analyser
- redegøre for forskellige teoriers forståelse af
aktørkonstellationer, forandringsdynamikker i systemer,
systemnedbrud og systemomstilling
- redegøre for metoder til at designe fremtidige bæredygtige
systemer
Færdigheder
- anvende teorier til at beskrive et systems etablering og
udvikling med fokus på processer med stabilisering såvel som med
forandring inklusiv udvikling af funktionalitet og
værdisætninger
- anvende teorier til at beskrive et system som et
designobjekt
- anvende teorier til at identificere systemers
forandringsmuligheder og strategiske argumenter for bæredygtige
designs eller re-designs af systemer
- diskutere bæredygtighed i et systemisk perspektiv
Kompetencer
- argumentere for nye aktørkonstellationer på tværs af
geografiske skalaer og institutionelle organisationer til at
understøtte systemforandringer
- koble forskellige systemteorier i en analyse af et konkret
system og reflektere problematikker i denne kobling
- sammenligne og diskutere systemteoriers anvendelighed i
bæredygtigt designarbejde
- reflektere over brug af systemteori og metoder som bæredygtig
designer
Undervisningsform
Undervisningen foregår som en kombination af forelæsninger,
øvelser, gruppearbejde og præsentationer og understøtter arbejdet i
semesterets projektmoduler.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Systemteori |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Eksamen afvikles i forbindelse med eksamen i semesterets
projektmodul. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |