Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende, der gennemfører modulet, opnår:
Læringsmål
Viden
- metoder til at karakterisere og beskrive et
infrastruktursystem
- fremgangsmåder til udvikling af bæredygtige
infrastruktursystemer, deres funktionalitet og brugsprocesser
- metoder til at analysere aktørernes roller i et system
- relevant lovgivning, regulativer, standarder m.m.
- designprojektet som systematisk forandringsskabende
Færdigheder
- analysere systemer som bestående af en kombination af
materielle komponenter, modeller, mennesker og
institutionsdannelser
- identificere bæredygtige udfordringer i et system
- definere elementer og grænser i et system samt analysere
kritiske forhold i samspillet mellem et systems forskellige
komponenter og dele
- identificere risikoaspekter ved et system
- analysere muligheder for omstilling af et system
- analysere kritiske forhold i samspillet mellem et systems
aktører og de organisatoriske forhold og institutionelle rammer, de
virker i
- designe (eller re-designe) et system ved inddragelse af viden
og perspektiver fra systemets forskellige brugere og
aktører
Kompetencer
- anvende system-teoretiske perspektiver til at udvikle
bæredygtige systemiske koncepter
- designe eller re-designe et infrastruktursystem med baggrund i
en kritisk analyse og reflekteret afvejning af bæredygtighed og
forskellige hensyn som funktionalitet, aktører samt vidensprocesser
og læring
- argumentere på hvilken måde en designintervention kan gøre
et system mere bæredygtigt
- træffe afgørende beslutninger på usikkert grundlag
- skabe løbende interaktion med eksterne partnere i et
omstillingsperspektiv
- reflektere over rollen som systemdesigner
- reflektere og eksplicitere egne kompetencer som integrativ
design ingeniør
- selvstyring i teamarbejde
Undervisningsform
Modulet gennemføres som et problembaseret projektorienteret
arbejde indenfor modulets overordnede ramme. Projektarbejdet
understøttes af en eller flere vejledere.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Systemisk omstilling af infrastruktur |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |