Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende, der gennemfører modulet, opnår:
Læringsmål
Viden
- miljøaspekter af konventionelle produktejerskabsmodeller og
produkt/servicesystemer
- designstrategier for cirkulær økonomi med kombinationer af
fysisk produktudformning og serviceydelser
- forretningsmodeller med forskellige varianter af
produktejerskab og service og deres samspil med samfundsmæssig
kontekst
Færdigheder
- inddrage viden fra livscyklusvurderinger til at identificere og
redegøre for relevante miljøforhold for et produktsystem og
betydningen af life cycle management
- vurdere forskellige aktørers og systemers betydning for casens
miljøaspekter
- identificere muligheder for forskellige designstrategier, der
kan forlænge produktlevetid eller øge genanvendelse som en del af
et produktsystem og/eller værdikæde
- modellere forslag til nye værdikæder og forretningsmodeller for
projektcase og analysere deres miljømæssige potentialer og
forudsætninger
Kompetencer
- vurdere det miljømæssige og forretningsmæssige potentiale ved
mulige ændringer af et produktsystem
- beskrive mulige udviklingsprocesser baseret på life cycle
management for videreudvikling og implementering af forslag til nyt
eller ændret produkt/service-system
- vurdere og anvende visualiseringsteknikker, der er bedst egnet
til at visualisere og formidle data, analyser og designforslag til
forskellige aktører i projektcase
- etablere samarbejde med eksterne aktører om projektcase og
løbende vurdere muligheder for co-design af analyser og
designløsninger
Undervisningsform
Modulet gennemføres som et problembaseret projektorienteret
arbejde inden for modulets overordnede ramme. Projektarbejdet
understøttes af en eller flere vejledere.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Design af bæredygtige produkt-/servicesystemer |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |