Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende, der gennemfører modulet, opnår:
Læringsmål
Viden
- betydningen af materialer i produktdesign, bl.a. i et
bæredygtighedsperspektiv
- metoder til at undersøge forskellige materialeaspekter
- metoder til at opsøge viden om materialer
- konkrete, udvalgte områder af relevans for den studerendes
projektarbejde
Færdigheder
- opstille en materialevalgssøgestrategi
- reflektere over, analysere og evaluere materialevalg
- tilegne sig viden om materialeforståelse og materialeoplevelse,
samt hvilke betydninger disse kan have for bæredygtigt design.
- tilegne sig viden om materialers kvalitet og målbare
parametre
- materialeteknisk forståelse af materialer inkl. mikrostruktur,
kræfter, og bøjninger
- anvende søgetekniske værktøjer ifm. materialevalg
- udvælge relevante databaser/online værktøjer/kilder til
materialevalg
- udføre kildekritik og være i stand til at vurdere den enkelte
kilde
Kompetencer
- opsøge ny viden om materialer og vurdere dennes relevans i
relation til muligheder og ideér til problemløsning, CE-krav og
bæredygtighed
- arbejde med nye teknologiske områder og nye typer af viden og
løsninger inden for bæredygtige materialer i produktdesign
- analysere hvilke rammer et produkt skal kunne agere indenfor og
være et attraktivt alternativ til etablerede
materialevalg
Undervisningsform
Kurset er baseret på oplæg og løbende teamopgaver, hvor
fremsøgning af både teoretisk og praktisk viden i relation til
konkrete cases for materialeanvendelse sættes i spil.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Bæredygtige materialer |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig
Fastsættes i semesterbeskrivelsen. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |