Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulets hovedelementer skal støtte projektarbejdet i det
sideløbende projektmodul ved at bidrage med metodiske redskaber og
analyseværktøjer, som benyttes aktivt i projektet.
Studerende, der gennemfører modulet, opnår:
Læringsmål
Viden
- begreber og teori, der kan bruges til socio-materiel
analyse
- forståelse for hvordan produkter og teknologier kan anskues som
socio-materielle entiteter, hvis egenskaber fastlægges af de
relationer, de indgår i
- systematiske og kreative metoder til at designe
brugerinterfaces
Færdigheder
- anvende en aktørbaseret tilgang til at analysere
produkter/teknologier i social kontekst herunder interfaces til
hverdagslivs- og professionelle praksisser
- benytte kvantitative og kvalitative data indsamlingsmetoder til
inddragelse af brugere og forståelse af brugspraksisser
- anvende en aktørbaseret tilgang til at analysere eget indsamlet
materiale og benytte analysen aktivt som en del af en
designproces
- anvende teoretiske begreber indenfor socio-materielle
analysemetoder på egen empiri
- reflektere over forskellige analytiske og metodiske tilgange
til ingeniørdesign og den viden og proces, disse tilgange
genererer
Kompetencer
- identificere forståelsesrammer og socio-materielle relationer,
der har været bestemmende for nuværende produkters
udformning
- kunne inddrage relevante aktører i forståelsen af problemfeltet
samt til test af design og interfaces ud fra en brugercentreret
designtilgang
- kunne indgå i en faglig diskussion af et produkt eller en
teknologis designproces
- kunne forstå og anvende systematiske
designmetoder
Undervisningsform
Undervisningen foregår som vekselvirkning mellem forelæsninger
og workshops initieret af underviser og studiekredse omkring
cases.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Produkters virkemåde og interaktion |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig
Fastsættes i semesterbeskrivelsen. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |