Modulets indhold, forløb og pædagogik
I projektmodulet skal de studerende med udgangspunkt i teorier
eller teoretiske modeller forankret i relevant litteratur på højt
internationalt niveau kunne diskutere og vurdere eksempler på
idrætsfaglige træningsprogrammer. Eksemplerne de studerende
arbejder med kan enten have form af casestudier, felttest eller
laboratorieforsøg.
Læringsmål
Viden
- Kan redegøre for hvordan analyse af fysiske arbejdskrav
til udvalgte idrætsdiscipliner eller motionsaktiviteter kan
gennemføres
- Kan forklare hvorledes udvalgte tests og målemetoder kan bruges
til at evaluere specifikke aspekter af et individs fysiske
kapacitet
- Kan forklare hvorledes disciplinspecifikke træningsprogrammer
og andre interventioner baseret på arbejdskrav og kapacitetskrav,
kan forbedre fysisk præstationsevne
- Forstår videnskabelige kommunikationsprocesser relateret til
konferencepræsentationer og publicering af videnskabeligt materiale
i peer-reviewede tidsskrifter
Færdigheder
- Kan analysere fysiske arbejds- og kapacitetskrav til udvalgte
idræts- og motionsaktivitet baseret på basal biomekanisk viden og
den nyeste arbejds- og træningsfysiologiske viden
- Kan udføre laboratorie- og/eller felttests af udvalgte variable
med relevans for arbejdskravs- og kapacitetsanalyse (eller
interventioner)
- Kan formidle projektarbejdets resultater i form af et abstract,
en artikel og en poster i henhold til anerkendt videnskabelig
praksis
- Kan strukturere en mundtlig præsentation af et videnskabeligt
arbejde
- Kan strukturere dokumentation af forsøg i henhold til
videnskabelig praksis
- Kan identificere og formulere en problemstilling, der kan
belyses med metoder, som anvendes inden for idrætsvidenskaben
- Kan identificere parametre med betydning for etablering af et
fællesskab med fokus på faglig udvikling inden for det
idrætsvidenskabelig område
Kompetencer
- Kan på et videnskabeligt grundlag vurdere sammenhænge mellem
fysiske arbejdskrav, fysisk kapacitet og træning samt andre
interventioner
- Kan anvende projektarbejde som studieform inden for det
idrætsvidenskabelige område, herunder metoder til planlægning og
styring af projektarbejdet
- Kan inddrage projektgruppens forskellige erfaringer i
tilrettelæggelsen af projektgruppens arbejds- og læreproces i et
idrætsvidenskabeligt projekt
- Kan kritisk reflektere over den anvendte litteratur og
identificere relevante videre undersøgelser
- Kan formidle et idrætsvidenskabeligt projektarbejdes baggrund,
metoder og resultater på en videnskabelig måde, skriftligt såvel
som mundtligt
Undervisningsform
Der undervises i modulet jf. studieordningens § 17.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Præstation og træningsprogrammer |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Du kan orientere dig i Moodle og evt. kontakte
semesterkoordinator ved faglige spørgsmål eller studiesekretær ved
administrative spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Malene Møller
Knudsen.