Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået i kurserne Matematik og
naturvidenskab på BEM1 samt Geografisk informationsvidenskab &
teknologi på BEM2. 
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:
Læringsmål
Viden
- Grundlæggende viden om termiske og elektriske energibegreber og
energiteknologier
 - Grundlæggende viden om energibehov inden for forskellige
sektorer
 - Grundlæggende forståelse for energisystemets virkemåde og
synergi mellem forskellige sektorer.
 - Grundlæggende forståelse for kriterier til vurdering og
sammenligning af energisystemer
 - Grundlæggende forståelse for hvordan energiteknologier kan
fremme eller hæmme overgangen til vedvarende energi
 - Grundlæggende viden om hvordan digitale geografiske
informationssystemer kan anvendes til at kortlægge og analysere
vedvarende energiressourcer og energibehov
 - Grundlæggende forståelse for samspillet mellem forskellige
energiteknologier og -systemer samt samfund og miljø
 
 
Færdigheder
- Kan anvende energisystemanalysens basale fagtermer
 - Kan foretage en kvantitativ energisystemanalyse vha. et
digitalt energisystemanalyseværktøj, som f.eks. EnergyPLAN
 - Kan vurdere miljøkonsekvenser fra anvendelse af forskellige
energiressourcer og -teknologier med fokus på emissioner og
klimapåvirkning
 
Kompetencer
- Evne til selvstændigt og kritisk at analysere og vurdere
energisystemer samt kritisk reflektere over
analyseresultater
 
Undervisningsform
Forelæsninger suppleret med øvelser og
selvstudie e.lign. 
Eksamen
Prøver
| Prøvens navn | Energisystemanalyse | 
| Prøveform | Skriftlig eller mundtlig  | 
| ECTS | 5 | 
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala | 
| Censur | Intern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |