Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået på uddannelsens 1. og 2.
semester.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende der har gennemført projektmodulet:
- skal have viden om byudviklingens rammebetingelser og
udfordringer
- skal have kendskab til relevante teorier og metoder indenfor
byplanlægning
- skal have viden om og forståelse for den spatiale
planlægningsvilkår, organisering, funktion og indhold på̊
nationalt, regionalt og især kommunalt og lokalt niveau
- skal have viden om planlægning og forvaltning af arealer i
byudvikling, herunder særligt kommunale reguleringsinstrumenter og
konkrete planlægningsmæssige virkemidler
- skal kunne forstå̊ og reflektere over sammenhænge mellem
byudvikling, planlægning og bæredygtighed (økonomisk,
socialt/kulturelt, miljømæssigt)
- skal kunne forstå̊ den spatiale planlægning som både en
politisk og strategisk proces og en teknisk og administrativ
proces
Færdigheder
Studerende der har gennemført projektmodulet:
- skal kunne identificere og analysere en konkret
byudviklingsudfordring, som viderebearbejdes til en konkret
planlægningsmæssig problemstilling på kommunalt og lokalt
niveau.
- skal kunne analysere fysiske, funktionelle, økonomiske,
sociokulturelle og/eller miljømæssige forhold med relevans for
projektets udfordring/problemstilling. Skal kunne afdække de
interesser der knytter sig hertil.
- skal kunne analysere og vurdere forskellige planinstrumenters
muligheder og begrænsninger ift. den valgte problemstilling,
herunder med særlig hensyntagen til konsekvenser for sammenhænge og
bæredygtighed.
- skal kunne anvende relevante informationsteknologiske værktøjer
og planlægningsrelaterede datasamlinger i projektets analyser og i
formidling af projektarbejdets resultater, herunder visualisering
af planlægningsarbejdet.
- skal kunne udvikle konkrete forslag til reviderede, nye eller
supplerende strategier og planer, på relevant niveau(er), til
løsning af den identificerede problemstilling. Der skal i den
forbindelse udarbejdes to produkter – en arealorienteret
udviklingsplan på by- eller bydelsniveau samt en
lokalplan.
Kompetencer
Studerende der har gennemført projektmodulet:
- skal kunne strukturere og håndtere den komplekse sammensætning
af konkrete byudviklings- og planlægningsudfordringer i studie- og
projektarbejdet.
- skal kunne kombinere og sammensætte anvendelsen af relevante
teorier, metoder og analyser, så disse danner en syntese frem mod
udarbejdelsen af konkrete strategier og planer.
- skal selvstændigt kunne indgå i tværfaglige planlægningsopgaver
og – samarbejde på byniveau.
Undervisningsform
Problemorienteret projektarbejde i grupper.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Byernes planlægning og arealforvaltning |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |