Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået i projektmodulet på 4. semester i
ingeniørvidenskab verdensmål 9 industri, innovation og
infrastruktur, eller tilsvarende.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Have viden om og forstå betydningen af verdensmål 6 rent vand
og sanitet
- Kunne forstå vigtigheden af opstilling af tekniske løsninger
til opfyldelse af verdensmål 6 rent vand og sanitet
- Have forståelse for designvalg og samspillet af teknologier i
et system til løsning af problemstilling inden for verdensmål
6
- Kunne forstå videnskabelige metoder og teorier set i forhold
til semestrets tema og identificere forskellige problemtyper
- Kunne forstå at opsætte en business case for det udviklede
system til læsning af verdensmål 6
- Kunne forstå at opsætte ideer til innovation og entreprenørskab
inden for verdensmål 6
Færdigheder
- Kunne analysere de tekniske og designmæssige sammenhænge i det
udviklede system inden for rent vand og sanitet
- Kunne opstille og anvende modeller for og foretage analyser på
systemet
- Have opnået erfaring med validering af modeller og systemer
inden for vand og sanitet
- Kunne analysere opnåede resultater fra analyser, herunder evt.
simuleringer og laboratoriearbejde
- Have forretningsforståelse og kunne lave en cost-benefit
analyse på det analyserede system
- Kunne opstille innovations- og entreprenørmæssige perspektiver
for systemer og apparater til løsninger af problemstillinger inden
for vand og sanitet
Kompetencer
- Have opnået evne til at kunne omsætte akademiske kundskaber og
færdigheder inden for analyse af systemer og apparater til løsning
af verdensmålsproblemstillinger inden for vand og sanitet, og kunne
bearbejde en sådan problemstilling og perspektivere den til det
omkringliggende samfund
- Have opnået evne til at kunne indgå i fagligt og tværfagligt
samarbejde inden for systemer for rent vand og sanitet
- Have opnået evne til at kunne vurdere basale økonomiske,
innovative og entreprenante forhold ved udvikling og idriftsættelse
af systemer eller apparater til rent vand og sanitet
Undervisningsform
Afvikles som problembaseret projektorganiseret arbejde i
grupper.
Der gives et antal lektioner i forretningsforståelse og
cost-benefit analyse samt innovation og entreprenørskab, for at
understøtte læringsmålene omkring dette.
Projektet giver mulighed for, at de studerende arbejder sammen
på tværs af deres begyndende specialisering i projekter inden for
rent vand og sanitet. Det kan være inden for det miljøtekniske
område, hvor der ses på spildevand. Det kunne være fremstilling af
pumper og filtre eller kemiske påvirkninger mv., der indgår i et
samlet projekt.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Projektmodulets omfang er 15 ECTS svarende til 450 timers
studieindsats for den studerende.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Verdensmål 6 rent vand og sanitet |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Ekstern mundtlig prøve baseret på fremlæggelsesseminar og
projektrapport. |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |