Teori og praksis i game-design og -udvikling

2023/2024

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Modulet giver den studerende grundlæggende viden og praksisser i design og udvikling af spil, såsom den sociale og økonomiske kontekst for gaming og spilproduktion, spilindustrien, formelle og dramatiske elementer i spil, systemdynamik i spil, iterativt spildesign gennem playtesting, komplethed og balance, og spilteknologier. Det er et hands-on kursus hvori den studerende forventes at skabe egentlige prototyper, evaluere dem og iterativt re-designe dem.

Læringsmål

Viden

Studerende, som gennemfører modulet, vil opnå:

  • Forståelse af strukturer og formelle elementer af spil – i særdeleshed spillere, objektiver, procedurer, regler, ressourcer, konflikt, afgrænsninger og outcome, og dramatiske elementer, i særdeleshed udfordring, leg, præmis, karakter, story, world building, og den dramatiske ark
  • Forståelse af spilkontekst, spilklassifikation og spillere
  • Forståelse af spilteknologier, herunder controllere, game engines (og deres komponenter, såsom render engines, audio engines, physics engines, etc.) og spiludviklingsværktøjer
  • Forståelse af spiludviklings-pipelinen fra ide, via iterativ design og udvikling, til produktlancering
  • Forståelse af spilundustrien og spil-entrepreneurship, herunder platforme for distribution, uafhængige udviklere, udviklingsstudioer, og forlæggere

Færdigheder

Studerende, som gennemfører modulet, vil være i stand til at:

  • Analysere og opsummere systemdynamikker i eksisterende spil
  • Skabe og evaluere originale spilkoncepter
  • Skabe og evaluere centrale spil features gennem playtesting og fysiske og/eller digitale prototyper
  • Evaluere completeness og balance, og evaluere spilleroplevelse med etablerede metrikker
  • Producere spildemoer og designdokumenter

Kompetencer

Studerende som gennemfører modulet vil være i stand til at:

  • Planlægge, organisere og implementere en spil (pre-)produktion

Undervisningsform

Se oversigt over undervisningsformer under §17.

Eksamen

Forudsætning for indstilling til prøven

  • For at kvalificere sig til eksamen, skal den studerende have:
    - afleveret obligatoriske opgaver rettidigt
    - færdiggjort obligatoriske studieaktiviteter rettidigt

Prøver

Prøvens navnTeori og praksis i game-design og -udvikling
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS5
Tilladte hjælpemidler
Med visse hjælpemidler:
Se semesterbeskrivelse
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelTheory and Practice of Game Design and Development
ModulkodeMSNMEDB6205A
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerBachelor (BSc) i medialogi
StudienævnStudienævn for Medieteknologi
InstitutInstitut for Arkitektur og Medieteknologi
FakultetDet Teknisk Fakultet for IT og Design