Programmering af immersive teknologier

2023/2024

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Modulet har til formål er at introducere den studerende for grundlæggende viden omkring AR og VR-teknologier og interaktion in 3D miljøer. Desuden vil den studerende lære at udvikle prototyper af AR og VR-oplevelser med afsæt i kommercielt tilgængelig hardware.

Læringsmål

Viden

Studerende som gennemfører modulet vil opnå:

  • kendskab til AR og VR-teknologier såsom almindelige former for motion tracking, real-time stereo rendering, 3D lyd og haptisk feedback  
  • forståelse af gængse tilgange til 3D interaktion såsom selektering, manipulation, bevægelse/navigation og systemkontrol
  • kendskab til perceptuelle effekter såsom cybersickness, og hvilke parametre der påvirker dette

Færdigheder

Studerende som gennemfører modulet vil være i stand til at:

  • anvende værktøjer til implementation af real-tids virtual og augmented reality applikationer baseret på kommercielt hardware samt almindelige former for 3D interaktion, real-time stereo rendering, 3D audio, and haptic feedback
  • anvende metoder til at repræsentere brugere og deres handlinger i virtuelle miljøer såsom motion tracking, inverse kinematics, detection af kollisioner og virtuelle optiske refleksioner

Kompetencer

Studerende som gennemfører modulet vil være i stand til at:

  • udvikle, analysere og evaluere prototyper af VR og AR applikationer og 3D interaktioner baseret på udvalgte immersive teknologier

Undervisningsform

Se oversigt over undervisningsformer under §17.

Eksamen

Forudsætning for indstilling til prøven

  • For at kvalificere sig til eksamen, skal den studerende have:
    - afleveret obligatoriske opgaver rettidigt
    - færdiggjort obligatoriske studieaktiviteter rettidigt

Prøver

Prøvens navnProgrammering af immersive teknologier
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS5
Tilladte hjælpemidler
Med visse hjælpemidler:
Se semesterbeskrivelse
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelProgramming Immersive Technologies
ModulkodeMSNMEDB5213C
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogEngelsk
UndervisningsstedCampus København
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerBachelor (BSc) i medialogi
StudienævnStudienævn for Medieteknologi
InstitutInstitut for Arkitektur og Medieteknologi
FakultetDet Teknisk Fakultet for IT og Design