Interaktionsdesign

2023/2024

Modulets indhold, forløb og pædagogik

At give den studerende en forståelse af interaktionsteori og -metode samt grafisk design, og evnen til at anvende disse i konkrete designproblemer.

Læringsmål

Viden

Studerende, som gennemfører modulet, vil opnå:

  • Viden om og forståelse for grundlæggende interaktionsdesign, forskellige interaktionsmodeller, brugerinput/output modaliteter og deres sammenspil
  • Viden om iterative processer i interaktionsdesign og brugercentrerede metoder til design
  • Forståelse for konceptualisering af interaktion
  • Evne til brug af konceptuel modellering (f.eks. mental models) i design
  • Viden om brug af storyboards og scenarios
  • Viden om grundlæggende kvalitativ og kvantitativ data-indsamling, -analyse og -fortolkning
  • Forståelse for design af interfaces som går ud over traditionelle grafiske brugerinterfaces
  • Forståelse for design og udfærdigelse af lo-fi og hi-fi prototyper som en integral del af den iterative designproces og evaluering af disse i brugertests
  • Forståelse af usability-testdesign, herunder etablering af mål og metrikker såsom brugervenlighed, -learnability, likeability, socialbility, accuracy, speed, etc. for empiriske og teoretiske metoder
  • Viden om grundlæggende teori for Graphical User Interfaces (GUIs), herunder grafisk design og æstetik
  • Forståelse af de visuelle relationer i komposition af GUIs og billeder
  • Viden om state-of-the-art teknikker indenfor grafisk design til menneske-computer-interaktion

Færdigheder

Studerende som gennemfører modulet vil være i stand til:

  • Anvende metoder til brugertests
  • Anvende kvalitativ metode (f.eks. interviews og kcontekstuelle spørgsmål) til at kortlægge brugerbehov, præferencer og muligheder i en virkelig kontekst, og analysere og forklare fund
  • Designe løsninger til problemer relateret til interaktionsdesign
  • Forstå og anvende brugerevalueringer og præsentere kvantitative resultater med deskriptiv statistik i tekst og figurer
  • Demonstrere konceptet bag interfacedesign gennem konceptuelle modeller
  • Forstå, anvende og evaluere forskellige grafiske kommunikationsformer, såsom fonts, former, kontraster, farver, balance, proportioner og flow

Kompetencer

Studerende, som gennemfører modulet, vil være i stand til at:

  • Analysere forskellige målgruppers behov
  • Anvende og evaluere brugercentrerede evalueringsmetoder
  • Anvende iterative metoder til interaktionsdesign
  • Anvende grafiske designprincipper i interaktionsdesign

Undervisningsform

Se oversigt over undervisningsformer under §17.

Eksamen

Forudsætning for indstilling til prøven

  • For at kvalificere sig til eksamen, skal den studerende have:
    - afleveret obligatoriske opgaver rettidigt
    - færdiggjort obligatoriske studieaktiviteter rettidigt

Prøver

Prøvens navnInteraktionsdesign
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS5
Tilladte hjælpemidler
Med visse hjælpemidler:
Se semesterbeskrivelse
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelInteraction Design
ModulkodeMSNMEDB2202C
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus København
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerBachelor (BSc) i medialogi
StudienævnStudienævn for Medieteknologi
InstitutInstitut for Arkitektur og Medieteknologi
FakultetDet Teknisk Fakultet for IT og Design