Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Medicinsk ekspert/lægefaglig
- Beskrive centralnervesystemets og det perifere nervesystems
embryologi, histologi og anatomi
- Redegøre for det perifere nervesystems funktionelle integration
med centralnervesystemet
- Redegøre for nervesystemets fysiologi, herunder den synaptiske
transmission og axon-potentialets udbredning
- Identificere centrale neurotransmittere, beskrive deres syntese
og virkning på respektive receptorer
- Redegøre for basale principper i centralnervesystemets
biokemi
- Redegøre for typer og virkning af farmaka på det autonome
nervesystem
- Redegøre for anatomi, histologi, embryonale udvikling og
fysiologi af hjernenerverne, herunder sanseapparatet
- Redegøre for kraniets og rygsøjlens anatomi
- Redegøre for embryologi, histologi og anatomi af brusk, led,
knogler og skeletmuskulatur
- Forklare sammenhæng mellem struktur og funktion af
skeletmuskulatur, knogler og led, herunder mekanismerne ved
muskelkontraktion
Kommunikator
- Redegøre for kropssprogets betydning for kommunikation
- Forklare de typiske udfordringer ved kommunikation via 3.
person
- Angive strategier til hensigtsmæssig håndtering af
kommunikation via 3. person
Færdigheder
Medicinsk ekspert/lægefaglig
- Identificere udvalgte organer på billeddannende
modaliteter
- Anvende digitale platforme til at beskrive histologi og anatomi
af centralnervesystemet, det perifere nervesystem, brusk, led,
knogler og skeletmuskulatur
- Forklare, hvorledes de mest almindelige medfødte defekter i
centralnervesystemet kan opstå, med udgangspunkt i viden om
nervesystemets embryologiske udvikling
- Fortolke konsekvenserne af læsioner i de forskellige områder af
centralnervesystemet
- Foretage klinisk neurologisk undersøgelse inkl. undersøgelse af
væsentlige reflekser og kranienerver
Kommunikator
- Reflektere over eget og patientens kropssprog i forbindelse med
anamneseoptagelse og undersøgelse af patient
- Identificere elementer fra en udvalgt model for
læge-patient-kommunikation i en konkret situation og foreslå
begrundede alternativer til lægens ageren
Undervisningsform
Problembaseret undervisning med udgangspunkt i cases
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- En forudsætning for deltagelse i eksamen er godkendelse af
obligatoriske elementer
Prøver
Prøvens navn | Nervesystemet og bevægeapparatet |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Hvis du er indskrevet på et semester, bedes du orientere dig i
Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved faglige spørgsmål
eller studiesekretær ved administrative spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Helene
Nørgaard.