Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Medicinsk ekspert/lægefaglig
- Redegøre for rationalet bag evidensbaseret medicin
- Redegøre for begreber af betydning for bedømmelse af
evidens
- Redegøre for epidemiologiske begreber knyttet til beskrivelse
af helbredsmæssige forhold og til analyse af sygdomsårsager,
herunder forstå begreberne tilfældig og systematisk variation
- Redegøre for epidemiologien for udvalgte problemstillinger med
eksplicit anvendelse af epidemiologiske begreber og mål
Sundhedsfremmer
- Redegøre for betydningen af udvalgte risikofaktorer for helbred
og forekomst af sygdom
- Beskrive folkesundhedsvidenskabens bidrag til belysning af en
udvalgt lægevidenskabelig problemstilling
- Redegøre for, hvilken betydning den udvalgte problemstilling
har på folkesundheden
- Forklare, hvordan den udvalgte folkesundhedsrelaterede
problemstilling kan have indflydelse på den enkeltes liv og
helbred
- Redegøre for, i hvilken grad sundhedsvæsenets uens håndtering
af patientgrupper kan have betydning for håndteringen af patienter
med den udvalgte folkesundhedsrelaterede problemstilling
Akademiker/forsker og underviser
- Forklare udvalgte statistiske begreber og principper
- Redegøre for principperne for kvalitativ og kvantitativ
forskning og deres rationaler
- Redegøre for metoder til søgning i databaser og vurdering af
litteratur i forhold til den udvalgte folkesundhedsrelaterede
problemstilling
- Forklare baggrunden for evidensbaseret behandling knyttet til
den udvalgte folkesundhedsrelaterede problemstilling
Færdigheder
Sundhedsfremmer
- Identificere og argumentere for en specifik problemstilling
inden for et overordnet folkesundhedsrelateret tema
- Analysere den udvalgte folkesundhedsrelaterede problemstilling
med henblik på muligheder for forebyggelses- og
sundhedsfremmetiltag
- Reflektere over lægens rolle i den udvalgte sundhedsrelaterede
problemstilling
Akademiker/forsker og underviser
- Identificere evidensbaserede behandlingsformer
- Redegøre for metoder til systematisk søgning i databaser og
vurdering af litteratur i forhold til den udvalgte
problemstilling
- Anvende referencer og digitalt referencehåndteringssystem i
overensstemmelse med videnskabelig praksis
- Formidle projektets arbejdsresultater på en struktureret og
forståelig måde, såvel skriftligt, grafisk med brug af
præsentationsprogrammer og mundtligt
- Redegøre for og systematisk vurdere design, resultater og
statistik i videnskabelige artikler, der er centrale for
projektet
Undervisningsform
Projekt og understøttende forelæsninger (understøttende
undervisning må maksimalt have et omfang svarende til 1,5 ECTS)
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Folkesundhed, epidemiologi og evidensbaseret medicin |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Hvis du er indskrevet på et semester, bedes du orientere dig i
Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved faglige spørgsmål
eller studiesekretær ved administrative spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Helene
Nørgaard.