Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Medicinsk ekspert/lægefaglig
- Redegøre for anatomi, histologi, embryologi og fysiologi af
respirationssystemet, herunder gasudveksling og transport af ilt og
kuldioxid i blodet
- Redegøre for anatomi, histologi, embryologi og fysiologi af
kredsløbssystemet, herunder hæmodynamik og hjertets
elektrofysiologi
- Redegøre for farmakologisk regulering af hæmodynamik
- Beskrive blodets hovedkomponenter og deres funktioner på
overordnet niveau
- Redegøre for anatomi, histologi, embryologi og fysiologi af
nyrer og urinveje
- Redegøre for anatomi og embryologi af thorax, mediastinum og
diaphragma
- Have viden om lymfesystemets opbygning og funktion
- Redegøre for regulering af væskebalancen og pH
- Redegøre for principperne for konstatering og
præhospitalsbehandling af respirationsstop og hjertestop
Kommunikator
Færdigheder
Medicinsk ekspert/lægefaglig
- Identificere de største strukturer i thorax radiologisk
- Optegne og forklare iltbindingskurven for hæmoglobin
- Identificere afvigelser fra det normale EKG
- Vurdere nyrens funktion på baggrund af udvalgte parametre
- Anvende principperne for almindelig livreddende
førstehjælp
- Anvende basalviden vedrørende infektionsforebyggelse ved
patientkontakt
- Foretage basale undersøgelser af respirationssystemet og det
kardiovaskulære system ved hjælp af analoge og digitale
hjælpemidler
- Anvende digitale atlasser til at beskrive anatomi
- Anvende digitale platforme til at beskrive histologi
Kommunikator
- Analysere en læge-patient-interaktion ud fra basale
kommunikationsbegreber
- Anvende principper for læge-patient-kommunikation til at
indsamle information fra en visiteret patient
Professionel
Kompetencer
Medicinsk ekspert/lægefaglig
- Inddrage anatomi, fysiologi, histologi, embryologi, biokemi,
cellebiologi vedrørende respirationssystemet, hjerte-karsystemet
samt nyrer og urinveje i arbejdet med patient-centrerede cases
- Kombinere viden om respirationssystemet, det kardiovaskulære
system samt nyrer og urinveje til at forstå, hvorledes
væskebalancen, blodtrykket og pH reguleres
Undervisningsform
Problembaseret undervisning med udgangspunkt i cases
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- En forudsætning for deltagelse i eksamen er godkendelse af
obligatoriske elementer
Prøver
Prøvens navn | Respirations-, kredsløbs- og urinvejssystemerne I |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Hvis du er indskrevet på et semester, bedes du orientere dig i
Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved faglige spørgsmål
eller studiesekretær ved administrative spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Helene
Nørgaard.