Respirations-, kredsløbs- og urinvejssystemerne I

2023/2024

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Læringsmål

Viden

Medicinsk ekspert/lægefaglig

  • Redegøre for anatomi, histologi, embryologi og fysiologi af respirationssystemet, herunder gasudveksling og transport af ilt og kuldioxid i blodet
  • Redegøre for anatomi, histologi, embryologi og fysiologi af kredsløbssystemet, herunder hæmodynamik og hjertets elektrofysiologi
  • Redegøre for farmakologisk regulering af hæmodynamik
  • Beskrive blodets hovedkomponenter og deres funktioner på overordnet niveau
  • Redegøre for anatomi, histologi, embryologi og fysiologi af nyrer og urinveje
  • Redegøre for anatomi og embryologi af thorax, mediastinum og diaphragma
  • Have viden om lymfesystemets opbygning og funktion
  • Redegøre for regulering af væskebalancen og pH
  • Redegøre for principperne for konstatering og præhospitalsbehandling af respirationsstop og hjertestop

Kommunikator

  • Anvende teori om kommunikation i mødet med patienter

Færdigheder

Medicinsk ekspert/lægefaglig

  • Identificere de største strukturer i thorax radiologisk
  • Optegne og forklare iltbindingskurven for hæmoglobin
  • Identificere afvigelser fra det normale EKG
  • Vurdere nyrens funktion på baggrund af udvalgte parametre
  • Anvende principperne for almindelig livreddende førstehjælp
  • Anvende basalviden vedrørende infektionsforebyggelse ved patientkontakt
  • Foretage basale undersøgelser af respirationssystemet og det kardiovaskulære system ved hjælp af analoge og digitale hjælpemidler
  • Anvende digitale atlasser til at beskrive anatomi
  • Anvende digitale platforme til at beskrive histologi

Kommunikator

  • Analysere en læge-patient-interaktion ud fra basale kommunikationsbegreber
  • Anvende principper for læge-patient-kommunikation til at indsamle information fra en visiteret patient

Professionel

  • Reflektere over egen kommunikation med patient

Kompetencer

Medicinsk ekspert/lægefaglig

  • Inddrage anatomi, fysiologi, histologi, embryologi, biokemi, cellebiologi vedrørende respirationssystemet, hjerte-karsystemet samt nyrer og urinveje i arbejdet med patient-centrerede cases
  • Kombinere viden om respirationssystemet, det kardiovaskulære system samt nyrer og urinveje til at forstå, hvorledes væskebalancen, blodtrykket og pH reguleres

Undervisningsform

Problembaseret undervisning med udgangspunkt i cases

Eksamen

Forudsætning for indstilling til prøven

  • En forudsætning for deltagelse i eksamen er godkendelse af obligatoriske elementer

Prøver

Prøvens navnRespirations-, kredsløbs- og urinvejssystemerne I
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS10
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Yderligere informationer

Hvis du er indskrevet på et semester, bedes du orientere dig i Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved faglige spørgsmål eller studiesekretær ved administrative spørgsmål.

Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær Helene Nørgaard.

Fakta om modulet

Engelsk titelRespiratory, Cardiovascular and Urinary Systems I
ModulkodeMEDMN22B1_2
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS10
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerBachelor (BSc) i medicin
StudienævnStudienævn for Medicin
InstitutKlinisk Institut
FakultetDet Sundhedsvidenskabelige Fakultet