Når modulet er afsluttet, skal den studerende kunne demonstrere viden om:
Når modulet er afsluttet, skal den studerende kunne demonstrere færdigheder i:
Når modulet er afsluttet, skal den studerende kunne demonstrere kompetencer til:
Fagfelter
Modulet har følgende fagfelter: Retsgrundlag, Levevilkår, trivsel og udvikling, socialfaglig teori og praksis, ledelse, organisationer og forandringsprocesser og videnskabelig metode. . Fagfelterne bidrager til opfyldning af modulets læringsmål. Modulets fagfelter skal være repræsenterede i projektet, men vægtningen af fagfelterne behøver ikke fordeles ligeligt i projektet, ligesom læringsmålene kan være opfyldt i varierende grad for hvert af fagfelterne.
Retsgrundlag (1)
Der vil blive lagt vægt på de regler, der gælder om forholdene før og under en anbringelse uden for hjemmet. Det vil særligt sige: sagsbehandlingskrav i forbindelse med etablering af anbringelsen, kommunens opgaver under anbringelsen, samvær og kontakt med det anbragte barn, magtanvendelsesreglerne, ophør af foranstaltninger, barnets og den unges særlige rettigheder. Endvidere er der fokus på reglerne om opfølgning på foranstaltninger og ophør heraf – samt på de krav, der knytter sig hertil, bl.a. reglerne om klageadgang og opsættende virkning af klage. På semesteret er inddragelse af børn og unge gennem samtalekrav, bisidder mv. endvidere et særskilt tema, ligesom der er fokus på forholdet mellem reglerne og forskellige metode – og styringskrav.
Levevilkår, trivsel og udvikling (2)
Der sættes fokus på særlige problemstillinger inden for socialt arbejde i udvalgte grupper af udsatte familier, børn og unge. Ligeledes giver fagfeltet indsigt i hvilke former for viden, der findes i praksis og hvordan, de kan studeres.
Socialfaglig teori og praksis (3)
Der sættes fokus på kompetencer i at udvikle egen ledelsesstil og/eller kompetencer til udviklingsarbejde, så det sikres, at det sociale arbejde udføres på baggrund af relevant viden. Undervisningen sætter fokus på sammenhæng mellem forskning og praksis og på hvorledes forskellige former for relevant socialfaglig viden kan implementeres i medarbejdernes daglige praksis, så den omsættes til praktisk handling.
Ledelse, organisationer og forandringsprocesser (4)
Fagfeltet lægger vægt på, at den studerende med baggrund i forståelse af de organisatoriske rammer i offentlige organisationer, opnår viden om forskellige tilgange til socialfaglig ledelse. Der introduceres til forskellige ledelsestilgange, deres styrker, udfordringer og konsekvenser. Undervisningstemaerne er centreret om planlægning og ledelse af organisatoriske og socialfaglige udviklings- og forandringsprocesser i egen praksis. Der lægges vægt på forskellige tilgange til ledelse af forandringsprocesser og afprøvning af disse. Desuden vil de studerende blive præsenteret for aktuelle nyere empirisk baserede ledelsestilgange med udgangspunkt i dansk/nordisk og international forskning. En særlig opmærksomhed rettes mod ledelse i og af organisationer i forandring og organisationers måder at håndtere og organisere ny viden og kompetencer på.
Videnskabelig metode (5)
Fagfeltet skal give den studerende kompetencer i selvstændigt arbejde med at opstille, begrunde og afgrænse problemformulering og forandringsmål. Desuden skal den studerende koble eksisterende færdigheder i det problembaserede projektarbejde med nye færdigheder inden for aktionsforskningen, herunder procesledelse, læringscirkler og læringsportfolio.
Undervisnings- og arbejdsformer
Forelæsninger, praksisfokus, projektseminarer, opgaveskrivning, læringsportfolio og vejledning.
Prøvens navn | Styring, faglig ledelse og udvikling af praksis - særligt fokus på organisationsudvikling |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Professional management and development of practice - special focus on organizational development |
Modulkode | MBU20193 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Masteruddannelsen i Udsatte Børn og Unge (MBU) |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |