Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Projektet bygger videre på viden opnået på 1.-6. semester.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Skal have udviklingsbaseret viden om og forståelse af
professionens og fagområdets praksis, og skal have tilsvarende
viden om anvendte teorier og metoder indenfor
maskinteknik.
Færdigheder
- Skal kunne anvende fagområdets metoder og redskaber og skal
mestre de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for
professionen.
- Skal kunne vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger
samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller.
- Skal kunne formidle praksisnære og faglige problemstillinger og
løsninger til samarbejdspartnere og brugere.
- Opbygge en projektrapport efter fagområdets normer, inddrage
relevant litteratur, benytte korrekt fagsprog og formidle
projektets problemstilling og resultater skriftligt og mundtligt på
en sammenhængende måde, herunder sammenhængen mellem
problemformuleringen, projektets udførelse og de væsentligste
konklusioner.
- Begrunde valg af litteratur, metoder, modeller og andre
redskaber benyttet i projektarbejdet, samt vurdere projektets
problemstilling i relevant faglig, samfundsmæssig, økonomisk og
teoretisk kontekst samt i relation til faglitteraturen.
Kompetencer
- Skal på selvstændig måde kunne problemformulere, gennemføre,
dokumentere og præsentere et projektarbejde omfattende en kompleks
og udviklingsorienteret opgave inden for centrale emner af
ingeniørområdet maskinteknik.
- Skal evne at omsætte akademiske kundskaber og færdigheder til
relevant, praktisk problembearbejdning og løsning på
diplomingeniørniveau.
- Skal evne at opstille robuste tids- og arbejdsplaner for eget
projekt.
- Skal selvstændigt og med professionel tilgang kunne indgå i en
dialog med de valgte specialiseringsparter og professionelle
interessenter.
- Skal kunne identificere egne læringsbehov og udvikle egen
viden, færdigheder og kompetencer i relation til
professionen
Undervisningsform
Afvikles som problembaseret projektorienteret arbejde. Modulet
skal give den studerende mulighed at dokumentere viden, færdigheder
og kompetencer på diplomingeniørniveau inden for den valgte
specialisering. Den studerende formulerer selv det problem, der
behandles; men problemformuleringen skal godkendes af vejleder og
studienævnsformand, før projektet påbegyndes. Emnet for
diplomingeniørprojektet skal normalt tage udgangspunkt i et af
fagområderne fra praktikopholdet, således at den studerendes
erfaringer herfra kan inddrages. Projektet kan udføres i eller i
samarbejde med en virksomhed. Projektet kan være af teoretisk og
eller eksperimentel natur.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Da det er et 15 ECTS forløb forventes der en
arbejdsbyrde på 450 timer for den studerende.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Bachelorprojekt |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |