Indledende fysik

2023/2024

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Læringsmål

Viden

Have viden om

  • elektrisk ladning, strøm og modstand
  • elektriske felter og elektrisk potentiale
  • Coulombs lov og Gauss’ lov på integral-form
  • magnetiske felter og induktion
  • Ampères lov og Faradays lov (integral form)
  • kinematik
  • Newtons love
  • arbejde og effekt
  • kinetisk, potentiel og mekanisk energi
  • termodynamikkens hovedsætninger
  • idealgasser
  • varme, arbejde og indre energi

Færdigheder

  • Skal kunne løse simple problemer inden for de emner der er opnået viden om
  • Skal kunne anvende teorier og metoder fra kurset på simple modelsystemer
  • Skal kunne løse simple problemer inden for de emner der er opnået viden om

Kompetencer

  • Skal kunne anvende grundlæggende begreber, teorier og metoder fra kurset
  • Skal kunne udvikle og styrke kendskab til, forståelse af og anvendelse af teorier og metoder fra kurset inden for andre fagområder.
  • Skal kunne udvikle og styrke kendskab til, forståelse af og anvendelse af teorier og metoder fra kurset inden for andre fagområder
  • Skal ud fra givne forudsætninger ræsonnere og argumentere med begreber fra kurset

Undervisningsform

Undervisningen tilrettelægges i henhold til de generelle undervisningsformer for uddannelsen, jf. § 17 i bacheloruddannelsernes studieordning.

Omfang og forventet arbejdsindsats

Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers studieindsats.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnIndledende fysik
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS5
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelBasic physics
ModulkodeM-FYS-B5-1
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerBachelor (BSc) i fysik
StudienævnStudienævn for Mekanik og Fysik
InstitutInstitut for Materialer og Produktion
FakultetDet Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet