Indhold
I dette valgfag går vi i dybden med kvalitative metoder inden for det sociale arbejdes felt. De studerende præsenteres for og øver sig i forskellige kvalitative metodiske tilgange til studiet af borgeres liv såvel som udførelsen af det sociale arbejdes praksis.
Valgfaget er tilrettelagt med udgangspunkt i de studerendes egne erfaringer med kvalitative metoder og er centreret omkring øvelser knyttet an til forskellige metodiske tilgange som observation, interviews, forløbsanalyser samt visuelle og kreative metoder. Undervisningsformen er baseret på 4 timers lektioner, hvor der forelæses, introduceres til øvelse, og hvor de studerende arbejder aktivt med en øvelse og præsenterer og deler viden med sine medstuderende. Undervisningen bygger på aktiv deltagelse og peer-learning.
Med udgangspunkt i forskellige metoder føres de studerende igennem et helt undersøgelsesforløb fra problemformulering til valg af metode, epistemologi, validitet, etik, analysestrategi, kodning og analyse samt kritiske metodiske refleksioner. Eksamen er en skriftlig opgave i form af et mindre projekt, der har særlig vægt på udfoldelse af det metodiske kapitel. Projektet skal inkludere problemformulering, metodekapitel og en mindre analyse af egenproduceret empirisk materiale. Herved udvikler de studerende et blik for de forskellige metoders fordele og begrænsninger, som kan inspirere og guide dem i forhold til deres speciale-forløb.
Mål
Formålet med valgfaget er at klæde den studerende på til systematisk og kritisk at kunne designe, gennemføre og analysere en kvalitativ undersøgelse med fokus på borgeres liv såvel som det sociale arbejdes vilkår og praksis. Dette sker gennem en specialiseret indførelse i forskellige former for kvalitative metoder med omdrejningspunkt også i den analytiske bearbejdning og de etiske refleksioner. I overensstemmelse med dette overordnede formål skal den studerende lære at frembringe en afgrænset problemstilling samt en operationalisering, foretage relevante videnskabsteoretiske, metodologiske og metodiske valg samt analysere et empirisk materiale.
Undervisningen består af forelæsninger, øvelser, præsentationer fra studerende og fælles diskussioner. PBL er den overordnede læringsform, hvilket tydeliggøres inden for de enkelte læringsmål.
Prøvens navn | Videregående kvalitative metoder: Praksiseksempler, øvelser og forskningsetik |
Prøveform | Skriftlig |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Advanced Qualitative Methods |
Modulkode | KASOA20225U |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus København, Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Socialt Arbejde |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |