Indhold
Borgerinddragelse er et populært begreb både politisk, blandt ledere og praktikere i velfærdsstatens frontlinje og blandt individer og organisationer, der søger at repræsentere borgernes stemme. Borgerinddragelse har konnotationer af åbenhed, inklusion, demokrati og lighed og har dermed en stærk symbolsk værdi i forhold til legitimiteten af velfærdsstatens indsatser. Borgerinddragelse har i den sammenhæng en dobbelt funktion, idet borgerinddragelse både er et middel til at sikre individualiserede indsatser og retfærdig sagsbehandling og samtidig er med til at legitimere velfærdsstatens interventioner i klienters liv i form af krav om aktiv deltagelse, kontrol og sanktioner. Med fremvæksten af New Public Governance er der i stigende grad kommet fokus på borgeres aktive deltagelse i leveringen af offentlige services til dem selv og andre. Det indebærer, at man i velfærdsstatens frontlinje arbejder med borgerinddragelse både for at styrke borgernes stemme og ejerskab over egne problemer (og dermed empowerment), men også for at sikre legitimitet og forøge borgernes aktive bidrag til organisationens formål. Netop denne dobbelthed kan gøre det uklart hvad borgerinddragelse egentlig er, og hvilke formål den tjener. På kurset diskuterer vi forskellige tilgange til borgerinddragelse og centrale dilemmaer og kontroverser omkring borgerinddragelse. Vi sætter desuden fokus på borgerperspektiver i socialt arbejde og diskuterer forskellige metoder til at belyse borgerperspektiver. Endelig diskuterer vi, hvordan forskning i borgerperspektiver og borgerinddragelse kan bidrage til forandring i socialt arbejde.
Mål
Kurset sætter fokus på borgerinddragelse og præsenterer en række forskellige måder at forstå borgerinddragelse på. Diskussionen af borgerinddragelse knyttes an til organisatoriske og socialpolitiske udviklinger i socialt arbejde. Der sættes desuden fokus på borgerperspektiver, og hvordan disse kan belyses.
Prøvens navn | Borgerinddragelse og borgerperspektiver |
Prøveform | Skriftlig |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Client Participation and Client Perspectives |
Modulkode | KASOA20225B |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus København, Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Socialt Arbejde |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |