Indhold
Samtaler er en af de mest udbredte arenaer for det sociale arbejde. Uanset hvilke borgere og problemer, der arbejdes med, står samtalen centralt.
Sociologisk samtaleanalyse med baggrund i bl.a. etnometodologi og Goffman’s mikrosociologi har vist sig at være et stærkt redskab til at beskrive og analysere interaktion i socialt arbejde samt en øjenåbner i refleksionssammenhænge i praksis.
I samtaleanalysen tilgås borgeren som aktiv medskaber af både interaktion og indsats – uden at miste blik for de asymmetrier ift. magt m.m. som relaterer sig til en given kontekst i det sociale arbejde.
Valgfaget består af en introduktion til det teoretiske og metodiske grundlag for samtaleanalysen. Vi arbejder desuden øvelses- og casebaseret i form af datasessioner, hvor det analytiske blik trænes. Underviserne med-bringer således lydoptagelser af faktisk forekommende interaktion fra socialt arbejdes praksis.
På denne baggrund knytter faget an til diskussioner af interaktionen mellem professionelle og klien-ter/brugere/borgere; til diskussioner af interaktionen mellem professionelle indbyrdes; samt til diskussioner af, hvad der konstitueres som tilladelige bidrag til interaktionen. Valgfaget fokuserer på forholdet mellem deltagerne, og på deltagernes inddragelse i og medskabelse af praksis.
Faget er relevant for studerende som ønsker at foretage analyser af samtaler/møder/interaktion i socialt arbej-de og/eller studerende som ønsker at arbejde med udvikling af samme fænomen i praksis.
Mål
På dette fag introduceres til samtaleanalysen som både akademisk metode og som redskab til faglig udvikling i praksis. Målet er, at den studerende opnår grundlæggende kendskab til metoden og dens anvendelsesmulig-heder i analyse- og udviklingsarbejde, og at den studerende kan anvende samtaleanalysen på et grundlæggende niveau.
Undervisningen består af forskningsbaserede forelæsninger, casearbejde, klyngeseminarer og diskussioner, kombineret med forskellige former for studenteraktiviteter.
PBL er den overordnede læringsform, hvilket tydeliggøres inden for de enkelte læringsmål.
Prøvens navn | Samtaleanalyse og socialt arbejde – Relationer og deltagernes medskabelse af praksis |
Prøveform | Skriftlig |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Conversation Analysis and Social Work - Relations and Participants' Co-creation of Practice |
Modulkode | KASOA20224M |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus København, Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Socialt Arbejde |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |