Indhold
Afsættet for dette valgfag er aktuelle dilemmaer og problemstillinger i samfundet, som det sociale arbejde ofte befinder sig i krydsfelter mellem forskellige paradigmer og perspektiver. Fx snitflader mellem socialt arbejde og sundhedsfagligt arbejde, psykiatri, beskæftigelse og rehabilitering. Der har aldrig været så meget fokus på forskellige former for sundhed og aktivitet som nu. Sundhed er en væsentlig diskurs, den gennemsnitlige levealder øges, men samtidig uddybes den sociale ulighed i sundhed, antallet af neuropsykiatriske diagnoser stiger, og forbruget af medicin vokser. Ensomhed, marginalisering og fattigdom er ligeledes sociale problemstillinger, som befinder sig i krydsfeltet, som stiger i omfang og dybde, og hvor borgernes perspektiver kan anvendes som et afsæt for innovative indsatser.
Krydsfelter er karakteriseret af at trække på forskellige viden regimer og knytter an til forskellige videnskabelige paradigmer, som også kommer til udtryk som vanskeligheder i praksisfeltet. Ofte tales der om behov for tværfaglige og tværsektorielle indsatser, men det kan være vanskeligt at få disse samarbejder på tværs til at give det ønskede udbytte, og det kan være svært at se borgernes perspektiver i indsatserne. Regeringen har for nyligt præsenteret tiltag om helhedsorienterede indsatser for borgere med komplekse problemer. Denne skal gøre op med en sektoropdelt lovgivning og at borgere falder mellem to stole som en konsekvens af silotænkning. Det fremhæves at indsatser bør bygge på borgerens drømme og håb.
Ud over den professionsfaglige håndtering af problemstillinger i krydsfeltet, og mødet mellem borgere og street level bureaucracy er der også et krydsfelt mellem de samfundsmæssige mulighedsbetingelser/risikoscenarier og menneskets individuelle robusthed eller sårbarhed, så forholdet struktur – aktør adresseres også i dette valgfag.
Mål
Socialt arbejde er funderet i en række faglige, politiske og paradigmatiske krydsfelter, som udspiller sig på forskellige måder og får differentierede konsekvenser. Samtidig er der en række aktører, i disse krydsfelter som ideelt set skal samarbejde med borgerne om at finde de rigtige løsninger på de velfærdsproblematikker som borgerne har behov for at få hjælp til. Dette valgfag har fokus på, hvordan disse krydsfelter ser ud gennem borgernes perspektiv. De forskellige undervisningsgange har fokus på såvel krydsfelter mellem det sociale og sundhedsfaglige arbejde, krydsfelter mellem sociale strukturer og individuel sårbarhed og krydsfelter mellem borgerperspektiver som selvansvarlighedsdiskurser eller ansatser til demokratisk samarbejde mellem borgere og system. Endvidere arbejdes der med borgerperspektiver som begreb, hvor der fokuseres såvel på dilemmaer som mulighedsrum inden for forskellige arenaer for socialt arbejde. Målet er, at de studerende skal udvikle analytiske, innovative og formidlingsmæssige kompetencer i at analysere, beskrive og udvikle aktiviteter, ideer eller indsatser, som forholder sig til valgfagets temaer om krydsfelter, borgerperspektiver og muligheder for borgernes aktive deltagelse i det sociale arbejde.
Undervisningen består af forskningsbaserede forelæsninger, casearbejde, klyngeseminarer og diskussioner, kombineret med forskellige former for studenteraktiviteter.
PBL er den overordnede læringsform, hvilket tydeliggøres inden for de enkelte læringsmål.
Prøvens navn | Det sociale arbejdes krydsfelter med fokus på borgerperspektiver |
Prøveform | Skriftlig |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | The Intersections in Social Workpractice Focused on Serviceuser Perspectives |
Modulkode | KASOA20224D |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus København, Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Socialt Arbejde |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |