Indhold
Socialt arbejde med udsatte voksne formes i stadig stigende grad af et fokus på arbejde og beskæftigelse. Udsatte voksne bliver som udgangspunkt mødt med beskæftigelsesrettede krav og tilbud i deres møde med velfærdsstaten. Mennesker med omfattende psykiske og sociale problemer eller mennesker med helbredsproblemer gennemgår støttede forløb og indsatser på arbejdspladser – både for at øge deres chancer for at få et job – og for at understøtte mere generel problemhåndtering og livsmestring. Arbejde betragtes både som et mål og som et redskab for arbejdet med mennesker fra udsatte grupper. For mange mennesker er arbejdsliv og arbejdsplads en vigtig arena for inklusion, men det er til stadighed omdiskuteret, om det øgede fokus på arbejde på nogle områder er gået for langt. Denne udvikling har medvirket til at sætte centrale værdier og perspektiver i socialt arbejde under pres. Det er derfor helt afgørende, at I som kommende kandidater i socialt arbejde er fortrolige med dette politik- og praksisfelt.
I dette kursus undersøger og diskuterer vi kritisk og konstruktivt, hvordan man kan forstå arbejdsinklusion som både mål og redskab i socialt arbejde. Vi fokuserer på hvilke teoretiske, historiske og samfundsmæssige perspektiver, der brydes i det politiske og faglige fokus på arbejdsinklusion. Og vi belyser, hvordan praktiske, faglige og organisatoriske dilemmaer udspiller sig og håndteres i den professionelle frontlinje. Vi har på AAU et af landets stærkeste forskningsmiljøer på området, og det er derfor med udgangspunkt i egen og andres aktuelle forskning at dette valgfag tilbyder de studerende indsigt i aktuelle dilemmaer, udviklingstræk, konstruktiv kritik og viden om forbedringsmuligheder på feltet.
Mål
Kurset vil belyse både teoretiske og praktiske betingelser for arbejdet med arbejdsinklusion for udsatte grupper og knytte dette sammen med udvikling og forståelse af beskæftigelsesfaglighed som en specialisering i socialt arbejde. Der vil være fokus på den gradvise udvidelse af målgruppen for arbejdsinklusion og de muligheder og udfordringer, der er forbundet hermed i socialt arbejde. De studerende får kvalificeret forståelse af, hvor komplekst det er at godtgøre effekter af beskæftigelsesindsatser over for udsatte borgere. Der sættes desuden fokus på mødet mellem borger og medarbejder, og hvordan politik bliver oversat til konkret praksis i disse møder.
Undervisningen består af forskningsbaserede forelæsninger, casearbejde, klyngeseminarer og diskussioner, kombineret med forskellige former for studenteraktiviteter.
Prøvens navn | Arbejdsinklusion i en (post-)globaliseret velfærdsstat |
Prøveform | Skriftlig |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Work Inclusion in a (Post-)globalized Welfare State |
Modulkode | KASOA20224A |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus København, Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Socialt Arbejde |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |