SOCIALT ARBEJDES KONTEKSTER I TID OG RUM
Socialt arbejdes kontekster i tid og rum danner den overordnede ramme forståelse af de tre mulige moduler i dette semester.
Der fokuseres i en indledende forelæsning på aktuelle umiddelbart modsætningsfyldte tendenser til på den ene side øget deltagelse, medborgerskab og tilpasning af indsatser til den enkelte og på den anden side standardisering og anden form for procesregulering. Herunder hvordan forskellige typer af kategoriseringer af socialt udsatte borgere spiller sammen og skaber specifikke opfattelser af ’klienten’, samt hvilken betydning dette har for socialt arbejdes praksis i forskellige institutionelle, sociale og historiske kontekster. Semesteret er tilrettelagt som en mulighed for fordybelse, hvor den studerende gennem konkrete valg af fag og / eller et projektorienteret forløb kan skærpe sin faglige profil.
På tværs af alle moduler i dette semester er målet at give den studerende mulighed for at analysere dansk og nordisk socialt arbejde i en historisk og international kontekst og på den baggrund skabe grundlag for, at den studerende udvikler kritisk og videnskabelig refleksion over specifikke opfattelser af sociale problemer, socialpolitiske programmer og iværksættelsen af bestemte typer af socialt arbejde i udvalgte områder af feltet.
Første modul som er obligatorisk er Ret og retsanvendelse i socialt arbejde 5 ECTS, dernæst følger enten projektorienteret forløb 25 ECTS eller valgfag på 10 og 15 ECTS.
RET- OG RETSANVENDELSE I SOCIALT ARBEJDE
Indhold
Kurset bygger på et retssociologisk og retsteoretisk perspektiv på forvaltningen og forvaltningens virksomhed. Kurset vil blive indledt med en kort indføring i nogle af retssociologiens klassiske teorier. Hensigten er at give den studerende en nuanceret forståelse for rettens rolle i den generelle samfundsudvikling og i udviklingen af den danske retsstat og velfærdsstat. Med afsæt i retssociologien vil kurset tillige fokusere på den komplekse moderne forvaltning og give den studerende et indgående indblik i borgeres og retlige aktørers retlige bevidsthed samt de styringsteknologier, der karakteriserer den moderne forvaltning og indvirker på retspraksis. De valgte fokusområder skal gøre den studerende i stand til at danne sig en nuanceret opfattelse af, hvordan retten bliver forstået, oplevet og tilgået - set ud fra et borgerperspektiv og et professionelt perspektiv. Med udgangspunkt heri og ved inddragelse af centrale retsteoretiske positioner tematiseres den moderne forvaltnings udfordringer i relation til legitimitet og grundlæggende retfærdighedsforestillinger. Kurset koncentrerer sig desuden om den moderne forvaltnings overordnede opbygning og funktion. Ud fra autentiske forvaltningsretlige problemstillinger, relateret til socialt myndighedsarbejde, vil forvaltningsretlige retskilder, grundbegreber og retssikkerhedsmæssige hensyn blive behandlet.
Mål
Målet for undervisningen er, at den studerende opnår indsigt i nogle grundlæggende retlige og retssociologiske teorier og perspektiver på retten og retsanvendelse, som kan danne grundlag for en nuanceret forståelse for rettens rolle i socialt arbejde. Kurset skal tillige give den studerende et indblik i forvaltningens funktion og udvikling set i relation til de generelle samfundsmæssige forandringer. Den studerende bibringes herved et indblik i flere af de komplekse, modstridende forhold, der præger det sociale myndighedsarbejde samt de affødte konsekvenser og retssikkerhedsmæssige problemstillinger.
Kritisk kunne reflektere over og vurdere autentiske forvaltningsretlige problemstillinger
Undervisningen består af forskningsbaserede forelæsninger, casearbejde, klyngeseminarer og diskussioner, kombineret med forskellige former for studenteraktiviteter.
PBL er den overordnede læringsform, hvilket tydeliggøres inden for de enkelte læringsmål.
Prøvens navn | Ret- og retsanvendelse i socialt arbejde |
Prøveform | Skriftlig
24 timers eksamen |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Sociology of Law – Theory and Practice in Social Work |
Modulkode | KASOA20223 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus København, Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Socialt Arbejde |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |