Semesteret har tre konstituerende fag, som tilsammen dækker semesterets mål:
Indhold
Socialt arbejde – aktører:
Der fokuseres i undervisningen på aktørpositioner og -perspektiver og disses betydning for praksis og udvikling af socialt arbejde. Der lægges vægt på front linje arbejde.
Organisation:
Der fokuseres i undervisningen på teorier om bureaukrati, organisationers socialfaglige indre liv og kultur og teorier om organisationers forhold til og samarbejde med sin omverden. Der sættes perspektiv på organisationsudvikling og forandring.
Videnskabsteori, metode og analyse:
Der fokuseres i undervisningen på at give de studerende et overblik over en række forskellige designtyper og dataindsamlingsmetoder. Desuden præsenteres og diskuteres forskellige videnskabsteoretiske positioneringer og problemstillinger.
Mål
De faglige mål skal forstås som mål inden for de enkelte fag, på tværs af fag og som PBL mål.
Mål for de enkelte fag:
Socialt arbejde – aktører:
Målet for undervisningen er at udvikle den studerendes forståelse af og teoretiske viden om aktører i socialt arbejde samt disse aktørers betydning for udviklingen af socialt arbejde. Socialt arbejde i frontlinjen prioriteres som omdrejningspunkt.
Organisation:
Målet for undervisningen er at sætte den studerende i stand til at analysere det sociale arbejde i dets organisatoriske kontekst. Den studerende trænes i at analysere organisationer som komplekse sociale systemer, der indgår i et samspil med andre organisationer i privat, offentlig og frivillig kontekst.
Videnskabsteori, metode og analyse:
Målet for undervisningen er at sætte den studerende i stand til at tilegne sig og vurdere eksisterende undersøgelser og forskning med relevans for det sociale arbejde samt selvstændigt at gennemføre undersøgelser og evalueringer.
Mål på tværs af fag:
Det er semesterets ambition, at den studerende i det problembaserede projekt skal vise, hvordan de tre fagområder kan anvendes relevant i forhold til den konkrete problemstilling i projektet.
Problemorienteret mål:
Gennem det empirisk funderede projektarbejde skal den studerende vise, hvordan PBL er anvendt som et gennemgående styrings- og læringsprincip i projektet. Det forventes, at PBL anvendes på et udfoldet/ fordybet niveau.
Endvidere skal den studerende i egen portfolio beskrive, hvordan PBL er anvendt, og hvilken betydning PBL har haft for den studerendes tilegnelse af viden, færdigheder og kompetencer i dette modul. Der lægges vægt på at vise refleksion over den læringsmæssige udvikling.
Ved bedømmelsen af fagene Socialt arbejde - Aktører, Organisation og Videnskabsteori og forskningsmetoder lægges vægt på, at den studerende har tilegnet sig viden om:
Ved bedømmelsen af fagene Socialt arbejde - Aktører, Organisation og Videnskabsteori og forskningsmetoder lægges vægt på, at den studerende har tilegnet sig færdigheder i:
Ved bedømmelsen af fagene Socialt arbejde - Aktører, Organisation og Videnskabsteori og forskningsmetoder lægges vægt på, at den studerende har tilegnet sig kompetencer til:
Undervisningen består af forskningsbaserede forelæsninger, casearbejde, klyngeseminarer og diskussioner, kombineret med forskellige former for studenteraktiviteter. Der skal udarbejdes et projekt som skal være empirisk forankret.
PBL er den overordnede læringsform, hvilket tydeliggøres inden for de enkelte læringsmål.
Socialt arbejde – aktører: 10 ECTS
Organisation: 10 ECTS
Videnskabsteori og forskningsmetode: 10 ECTS
Prøvens navn | Det Sociale Arbejdes Aktører og Organisationer |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 30 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Link til portfolio
Link til PBL
Engelsk titel | Institutional Contexts and Actors of Social Work Practice |
Modulkode | KASOA20222 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 30 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg, Campus København |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Socialt Arbejde |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |