Indhold
Afsættet for dette valgfag er aktuelle dilemmaer og
problemstillinger i samfundet, som det sociale arbejde ofte
befinder sig i krydsfelter mellem forskellige paradigmer og
perspektiver. Fx snitflader mellem socialt arbejde og
sundhedsfagligt arbejde, psykiatri, beskæftigelse og
rehabilitering. Der har aldrig været så meget fokus på
forskellige former for sundhed og aktivitet som nu. Sundhed
er en væsentlig diskurs, den gennemsnitlige levealder øges, men
samtidig uddybes den sociale ulighed i sundhed, antallet af
neuropsykiatriske diagnoser stiger, og forbruget af medicin vokser.
Ensomhed, marginalisering og fattigdom er ligeledes sociale
problemstillinger, som befinder sig i krydsfeltet, som stiger i
omfang og dybde, og hvor borgernes perspektiver kan anvendes som et
afsæt for innovative indsatser.
Krydsfelter er karakteriseret af at trække på forskellige vidensregimer og knytter an til forskellige videnskabelige paradigmer, som også kommer til udtryk som vanskeligheder i praksisfeltet. Ofte tales der om behov for tværfaglige og tværsektorielle indsatser, men det kan være vanskeligt at få disse samarbejder på tværs til at give det ønskede udbytte, og det kan være svært at se borgernes perspektiver i indsatserne. Regeringen har for nyligt præsenteret tiltag om helhedsorienterede indsatser for borgere med komplekse problemer. Denne skal gøre op med en sektoropdelt lovgivning og at borgere falder mellem to stole som en konsekvens af silotænkning. Det fremhæves at indsatser bør bygge på borgerens drømme og håb.
Udover den professionsfaglige håndtering af problemstillinger i krydsfeltet, og mødet mellem borgere og street level bureaucracy er der også et krydsfelt mellem de samfundsmæssige mulighedsbetingelser/risikoscenarier og menneskets individuelle robusthed eller sårbarhed, så forholdet struktur – aktør adresseres også i dette valgfag.
Mål
Socialt arbejde er funderet i en række faglige, politiske og
paradigmatiske krydsfelter, som udspiller sig på forskellige måder
og får differentierede konsekvenser. Samtidig er der en række
aktører, i disse krydsfelter som ideelt set skal samarbejde med
borgerne om at finde de rigtige løsninger på de
velfærdsproblematikker som borgerne har behov for at få hjælp til.
Dette valgfag har fokus på, hvordan disse krydsfelter ser ud gennem
borgernes perspetkiv. De forskellige undervisningsgange har fokus
på såvel krydsfelter mellem det sociale og sundhedsfaglige arbejde,
krydsfelter mellem sociale strukturer og individuel sårbarhed og
krydsfelter mellem borgerperspektiver som
selvansvarlighedsdiskurser eller ansatser til demokratisk
samarbejde mellem borgere og system. Endvidere arbejdes der med
borgerperspektiver som begreb, hvor der fokuseres såvel på
dilemmaer som mulighedsrum inden for forskellige arenaer for
socialt arbejde. Målet er, at de studerende skal udvikle
analytiske, innovative og formidlingsmæssige kompetencer i at
analysere, beskrive og udvikle aktiviteter, ideer eller indsatser,
som forholder sig til valgfagets temaer om krydsfelter,
borgerperspektiver og muligheder for borgernes aktive deltagelse i
det sociale arbejde.
Undervisningen består af forskningsbaserede forelæsninger, casearbejde, klyngeseminarer og diskussioner, kombineret med forskellige former for studenteraktiviteter.
PBL er den overordnede læringsform, hvilket tydeliggøres inden for de enkelte læringsmål.
Prøvens navn | Det sociale arbejdes krydsfelter med fokus på borgerperspektiver |
Prøveform | Skriftlig |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | The Intersections in Social Workpractice Focused on Serviceuser Perspectives |
Modulkode | KASOA20204X |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus København, Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Socialt Arbejde |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |