Forudsætninger for deltagelse i modulet
Det forudsættes, at modulerne 'Socialt Arbejdes Felt' og
'Det Sociale Arbejdes Aktører og Organisationer' er
bestået.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Indhold
Baggrunden for at udbyde dette valgfag på KSA er, at kandidater i
socialt arbejde i større eller mindre udstrækning vil skulle
forholde sig til spørgsmålet om, hvordan vi
dokumenterer/demonstrerer virkningerne af indsatser i socialt
arbejde – både overfor de borgere, som er genstand for indsatserne
og politisk/samfundsmæssigt ift. de penge der bruges på
indsatserne. Helt centralt er her hvorvidt vi – når måling og
evaluering benyttes som værktøjer i socialt arbejde – reelt tæller
det der tæller? Eller blander vi faktisk æbler og pærer, når vi
sætter socialt arbejde på en formel, der kan tælles og opgøres?
Formålet med valgfaget er, at dels at give de studerende
værktøjerne til kritisk at vurdere og reflektere over, hvordan
socialt arbejde kan evalueres og måles, og dels at give de
studerende en metodisk indføring i evalueringsteorien, herunder
praktiske kompetencer til at designe og vurdere evalueringer af
offentlige indsatser (politikker, programmer, projekter og
lignende) i forhold til såvel deres tilrettelæggelse, gennemførelse
som anvendelse. Løbende gennem valgfaget vil PBL stå som et
centralt omdrejningspunkt bl.a. i form af indlagte øvelser i hver
undervisningsgang.
Læringsmål
Viden
- den historiske udvikling i måling og evidensbasering af socialt
arbejde, herunder en kritisk konstruktiv forståelse af de herskende
antagelser bag brugen af evidens og evaluering.
- Hvordan man kan nuancere debatten om anvendelsen af
evaluering
- forskellige metodiske indgange til måling og evaluering af
socialt arbejde, herunder forskellige evalueringsmodeller (mål-,
effekt-, proces-, bruger-, realistisk- mv.),
- de politiske, administrative og forskningsmæssige sammenhænge,
hvori evalueringer gennemføres og forventes anvendt.
- Har viden om problemorienterede elementer i PBL på et avanceret
niveau (Link
til
PBL)
Færdigheder
- at arbejde problemorienteret og casebaseret samt på et
videnskabeligt grundlag at identificere problemstillinger relateret
til måling af socialt arbejde
- at reflektere over, identificere og argumentere for relevante
evalueringsmodeller til vurdering af effekter af sociale
indsatser.
- At forholde sig kritisk til den vidensbase som anvendes i og
lægges til grund for udvikling af socialt arbejde i politik og
praksis
- Kan analysere konkrete former for socialt arbejde ud fra
en PBL orientering på et udfoldet niveau
Kompetencer
- kritisk at vurdere og reflektere over muligheder og
konsekvenser ved måling af socialt arbejde
- at designe og vurdere evalueringer af offentlige indsatser
(politikker, programmer, projekter og lignende) i forhold til såvel
deres tilrettelæggelse, gennemførelse som anvendelse.
- Kan reflektere over egen læring og faglige udvikling på et
avanceret niveau (Link
til
Portfolio )
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Tæller vi det der tæller? – Evaluering af og i socialt
arbejde |
Prøveform | Skriftlig |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |