Socialt arbejdes kontekster i tid og rum danner den overordnede ramme forståelse af de tre moduler i dette semester.
Der fokuseres i en indledende forelæsning på aktuelle umiddelbart modsætningsfyldte tendenser til på den ene side øget deltagelse, medborgerskab og tilpasning af indsatser til den enkelte og på den anden side standardisering og anden form for procesregulering. Herunder hvordan forskellige typer af kategoriseringer af socialt udsatte borgere spiller sammen og skaber specifikke opfattelser af ’klienten’, samt hvilken betydning dette har for socialt arbejdes praksis i forskellige institutionelle, sociale og historiske kontekster. Semesteret er tilrettelagt som en mulighed for fordybelse, hvor den studerende gennem konkrete valg af fag og / eller et projektorienteret forløb kan skærpe sin faglige profil.
På tværs af alle moduler er målet i dette semester at give den studerende mulighed for at analysere dansk og nordisk socialt arbejde i en historisk og international kontekst og på den baggrund skabe grundlag for, at den studerende udvikler kritisk og videnskabelig refleksion over specifikke opfattelser af sociale problemer, socialpolitiske programmer og iværksættelsen af bestemte typer af socialt arbejde i udvalgte områder af feltet.
Mål
Målet for undervisningen er, at den studerende opnår indsigt i
nogle grundlæggende retlige og retssociologiske teorier og
perspektiver på retten og retsanvendelsen, som kan danne grundlag
for en nuanceret forståelse for rettens rolle i socialt arbejde.
Kurset skal tillige give den studerende et indblik i forvaltningens
funktion og udvikling set i relation til de generelle
samfundsmæssige forandringer. Den studerende bibringes herved et
indblik i flere af de komplekse, modstridende forhold, der præger
det sociale myndighedsarbejde samt de affødte konsekvenser og
retssikkerhedsmæssige problemstillinger.
Indhold
Kurset bygger på et retssociologisk og retsteoretisk perspektiv på
forvaltningen og forvaltningens virksomhed. Kurset vil blive
indledt med en kort indføring i nogle af retssociologiens klassiske
teorier. Hensigten er at give den studerende en nuanceret
forståelse for rettens rolle i den generelle samfundsudvikling og i
udviklingen af den danske retsstat og velfærdsstat. Med afsæt i
retssociologien vil kurset tillige fokusere på den komplekse
moderne forvaltning og give den studerende et indgående indblik i
borgeres og retlige aktørers retlige bevidsthed samt de
styringsteknologier, der karakteriserer den moderne forvaltning og
indvirker på retspraksis. De valgte fokusområder skal gøre den
studerende i stand til at danne sig en nuanceret opfattelse af,
hvordan retten bliver forstået, oplevet og tilgået - set ud fra et
borgerperspektiv og et professionelt perspektiv. Med udgangspunkt
heri og ved inddragelse af centrale retsteoretiske positioner
tematiseres den moderne forvaltnings udfordringer i relation til
legitimitet og grundlæggende retfærdighedsforestillinger. Kurset
koncentrerer sig desuden om den moderne forvaltnings overordnede
opbygning og funktion. Ud fra autentiske forvaltningsretlige
problemstillinger, relateret til socialt myndighedsarbejde, vil
forvaltningsretlige retskilder, grundbegreber og
retssikkerhedsmæssige hensyn blive behandlet.
Undervisningen består af forskningsbaserede forelæsninger, casearbejde, klyngeseminarer og diskussioner, kombineret med forskellige former for studenteraktiviteter.
PBL er den overordnede læringsform, hvilket tydeliggøres inden for de enkelte læringsmål.
Prøvens navn | Socialforvaltning - Retten i teori og praksis |
Prøveform | Skriftlig
24 timers eksamen |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Social Work Context in Time and Space, Sociology of law |
Modulkode | KASOA20203 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus København, Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Socialt Arbejde |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |