Modulet åbner op for, hvordan ledelse teoretisk kan forstås ud fra forskellige perspektiver samt hvordan det i praksis udøves inden for en organisatorisk kontekst. Gennem modulet introduceres den studerende for forskellige og relevante tilgange til ledelse og tilgangenes rødder og deres udvikling gennem tid udforskes. Perspektiver, som på forskellig vis adresserer, hvordan ledelse handler om at mestre samspillet mellem at lede processer, mennesker og sig selv.
I løbet af modulet introduceres den studerende til de grundlæggende tanker, der ligger bag forskellige ledelsesperspektiver, det diskuteres, hvordan disse grundlæggende tanker har udviklet sig og gennem konkrete praksiscases illustreres det, hvordan ledelsesperspektiverne anvendes i organisationer og virksomheder.
Herigennem vil den studerende ikke kun tilegne sig viden, færdigheder og kompetencer inden for de teoretiske tilgange til ledelse. Den studerende vil ydermere erfare, hvorledes ledelse ofte er en kompleks praksis, hvor evnen til forholde sig kritisk og refleksivt til ledelsesteorier og formå at tilpasse dem til en stadig mere skiftende og kompleks kontekst og de tilgængelige ressourcer bliver centrale aspekter af ledelse som begreb og praksis.
Det er målet, at den studerende efter modulet har viden om:
Det er målet, at den studerende efter modulet har færdigheder i:
Det er målet, at den studerende efter modulet har kompetencer til:
For information se § 17.
Prøvens navn | Management og leadership |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig
Individuel eksamen. |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Management and Leadership |
Modulkode | KAORS20226 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Erhvervsøkonomi |
Institut | Aalborg University Business School |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |