Strategi er et omfattende fænomen, og et centralt tema for alle organisationer, offentlige som private. Strategi handler om at analysere, formulere, træffe valg og implementere disse valg, som organisationen vælger at forfølge. Der findes ikke en entydig definition af strategi, og det vil her også være misvisende. Formålet med modulet er at præsentere den studerende for klassisk, moderne og nyere teoretiske perspektiver på strategi.
Organisationer oplever et stigende behov for at være i stand til at tilpasse og udvikle sig i overensstemmelse med omgivelsernes krav, som blandt andet er digitalisering og bæredygtighed. Offentlige organisationer har nogle tilsvarende udfordringer, men også nogle udfordringer som er unikke i deres kontekst. At kunne forstå udfordringerne i at balancere produktivitet, tilpasse kundens behov, samt behovet for innovation og nytænkning er en essentiel opgave i det fremtidige strategi arbejde. En stor del af det strategiske arbejde handler om at træffe (strategiske) beslutninger, som gøres ud fra forskellige typer analyser, og i takt med at viden bliver mere og mere tilgængelig kræver det at organisationer har en øget bevidsthed om og brug af digitale værktøjer i den kvalitative og kvantitative data indsamling. Der arbejdes aktivt med online øvelser, simulation og gruppearbejde. Modulet adresserer strategi som et spørgsmål om hvordan man kan opnå konkurrencemæssige fordele ved at forstå de tematiske spændinger der er mellem forskellige strategiske opgaver.
Med udgangspunkt i klassisk, moderne og nyere teoretiske perspektiver på strategi bliver den studerende præsenteret for forskellige teoretiske tilgange til strategi, strategiske problemer, samt strategiværktøjer. Formålet med modulet er at give den studerende viden, færdigheder og kompetencer til at kunne analysere, formulere og implementere/eksekvere strategi.
Det er målet, at den studerende efter modulet har viden om:
Det er målet, at den studerende efter modulet har færdigheder i:
Det er målet, at den studerende efter modulet har kompetencer til:
For information se § 17.
Prøvens navn | Videregående strategi |
Prøveform | Mundtlig
Individuel eksamen. |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Advanced Strategy |
Modulkode | KAORS20221 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk og engelsk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Erhvervsøkonomi |
Institut | Aalborg University Business School |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |