Modulet giver en introduktion til problemorientering og undersøgelsesdesign, samt til videnskabsteori og undersøgelsesmetoder i forhold til området læring og forandringsprocesser. Hovedvægten ligger på humanistisk og samfundsvidenskabelig videnskabsteori og kvalitative metoder relateret til læring og forandringsprocesser.
Formålet med modulet er at skabe et fælles afsæt for de studerendes planlægning af problemorienteret undersøgelsesdesign og kritisk refleksion over eget forskningsdesign. Efter endt modul skal de studerende kunne dokumentere viden om og færdigheder i at identificere, afgrænse og formulere et problem inden for uddannelsens faglige område samt evne til at beskrive og reflektere over relationer mellem videnskabsteori og metode i forhold til et valgt problem.
Den studerende skal gennem modulet opnå:
Viden om
Den studerende skal gennem modulet opnå:
Færdigheder i
Den studerende skal gennem modulet opnå:
Kompetencer til
Vedr. undervisningsform henvises til studieordningens §17. Den konkrete vægtning mellem de forskellige undervisningselementer vil fremgå af semesterbeskrivelsen for modulet. Semesterbeskrivelsen offentliggøres i Moodle før semesterstart.
Prøvens navn | Problem Baseret Læring og videnskabelig metode |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Modulet afsluttes ved en intern kombineret skriftlig og mundtlig
prøve med udgangspunkt i gruppens miniprojekt-rapport på min. 10 og
max. 12 sider. Projektrapporten dokumenterer gruppens arbejde med
problemformulering, analyse og undersøgelsesdesign samt
procesrefleksion over gruppens samarbejde. Prøven bedømmes af
vejleder og intern medbedømmer.
Gruppestørrelse: 4-6 studerende Prøvetid 40 min pr. gruppe. |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Problem Based Learning and Research Methodology |
Modulkode | KALFPA20221 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Cand.mag. i læring og forandringsprocesser |
Studienævn | Studienævn for Læring, IT og Organisation (LIO) |
Institut | Institut for Kultur og Læring |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |