Modulets indhold, forløb og pædagogik
Mål:
Formålet med modulet er, med udgangspunkt i en praktisk case, at
bibringe de studerende viden om, hvordan man analyserer, designer,
implementerer og faciliterer innovativ, it-baseret forbedring af
organisatoriske processer. Der lægges vægt på, at de studerende
opbygger deres interpersonelle kompetencer og evne til at
reflektere over samarbejdet med projektets interessenter.
Indhold:
Der udarbejdes et studieprojekt som omfatter elementer fra samtlige
kurser. Projektet skal således omfatte:
- Metodevalg og tilpasning af de valgte metoder.
- Design af udvalgte dele af en organisatorisk proces jf. modul
5: it-baseret forbedring af organisatoriske processer.
- Design af udvalgte dele af et it-baseret system som
understøtter den organisatoriske proces jf. modul 6: Design af
it-baserede systemer.
- Udarbejdelse af en implementeringsstrategi, som omfatter
hvorledes de organisatoriske og teknologiske forandringer kan
håndteres jf. modul 7: Implementering af it-baserede systemer i
organisationer.
- Refleksioner ang. de anvendte metoder med udgangspunkt i den
teori de studerende er præsenteret for gennem kurserne, og de
praktiske erfaringer de studerende har gjort sig gennem
projektarbejdet.
Projektet kan omfatte organisatoriske processer i både
offentlige og private organisationer og skal inkludere interaktion
med praksis.
Læringsmål
Viden
- Tilegner sig ny viden om procesdesign og IT-drevet
værdiskabelse gennem systematiske refleksioner over egne praktiske
erfaringer med at samarbejde med casens interessenter samt at
foretage analyse, design og implementeringsovervejelser
Færdigheder
- Til at kunne anvende generelle samfundsvidenskabelige teorier
og metoder
- Til at kunne arbejde og samarbejde tværfagligt og drage nytte
af generel forståelse for hvordan både offentlige og private
virksomheder fungerer
- Til kritisk at kunne vurdere og argumenterer overbevisende for
valg, tilpasning og brug af videnskabelige teorier, metoder,
notationer, teknikker og redskaber indenfor forskningsmetodik samt
indenfor analyse, design og implementering af it-baseret forbedring
af organisatoriske processer
Kompetencer
- Til at kunne identificere og løse de komplekse, risikofyldte og
svært afgrænselige tværfaglige problemer, der træder frem i casen,
bl.a. gennem eksplicitering af og hensyntagen til teknologiske,
organisatoriske, og politiske aspekter
- Til at kunne tilpasse og anvende metoder, notationer og
værktøjer til systematisk modellering, analyse og (re)design af
organisatoriske processer
- Til at kunne håndtere usikkerhed og kompleksitet i it-baserede
designprocesser gennem valg og anvendelse af relevante
samarbejdsformer, analyse- og designmodeller samt prototyper og
kravspecifikationer
- Til at sikre sammenhæng mellem organisatoriske mål og behov og
designet af et it-baseret system
- Til at sikre sammenhæng mellem de organisatoriske fordele, der
er forbundet med et bestemt design set i forhold til risici,
teknisk kompleksitet og omkostninger
- Til at analysere forandringsinitiativer og opstille strategier
og planer for håndtering af forandringsprocesser i forbindelse med
implementering af it-baserede systemer
- Til at kunne diskuterer professionelle og videnskabelige
problemstillinger og løsningsforslag med både fagfæller og
ikke-specialister, herunder særligt med casens interessenter, fx
ledere, kunder, leverandører, brugere samt tekniske specialister
indenfor udvikling og drift af it-systemer
- Til at kunne faciliterer design- og forandringsprocesser samt
kritisk reflektere over egen rolle og betydningen heraf for
samarbejdet med casens interessenter samt projektets
resultater
Undervisningsform
Modulet gennemføres som problemorienteret projektarbejde, der er
tæt integreret med samtlige kurser på semestret. Kurserne er
således tilrettelagt med henblik på at understøtte det
problemorienterede projektarbejde. Desuden inddrages de studerendes
erfaringer og udfordringer med at anvende de konkrete metoder og
teorier undervejs i kursusforløbene, bl.a. som udgangspunkt for
erfaringsudveksling, diskussion og yderligere læring.
Der afholdes en midtvejsevaluering hvor udvalgte centrale
arbejdsprodukter gennemgås og kvalitetssikres.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Modul 8: Semesterprojekt: Procesdesign og værdiskabelse gennem
IT |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Mundtlig, intern med udgangspunkt i projektrapporten. |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |