Forudsætninger for deltagelse i modulet
Det er en forudsætning for indgåelse af specialekontrakten, at alle
tidligere eksamener er bestået.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Mål:
Formålet med modulet er at give de studerende mulighed for at tage
ansvar for egen faglig udvikling mht. et selvvalgt, afgrænset emne
indenfor it-ledelse og med en høj grad af selvstændighed igangsætte
og gennemføre fagligt og tværfagligt samarbejde med mange
forskellige interessenter samt påtage sig et professionelt ansvar
for både processen og resultatet. Målet er, at de studerende opnår
kompetencer i at opstille nye teoretiske, analytiske og/eller
løsningsorienterede modeller på et videnskabeligt grundlag.
Indhold:
Der er følgende indholdsmæssige krav til projektet:
- Emne: Emnemæssigt skal projektarbejdet behandle væsentlige
problemstillinger forbundet med it-ledelse, og fungerer normalt som
en naturlig forlængelse af den specialisering der er påbegyndt på
forrige semester, således at der opnås stor faglig dybde indenfor
et afgrænset område.
- Forskningsmetode: Metodisk skal projektarbejdet baseres på
anvendelse af en eller flere anerkendte forskningsmetoder.
- Tværfagligt: De studerende kan inddrage relevante elementer fra
deres bacheloruddannelse, og benytte disse elementer til at
kvalificere deres behandling af de ledelsesmæssige
problemstillinger der fokuseres på.
- Praksis: Projektet skal omfatte interaktion med praksis, og
behandle problemstillinger der er relevante for praksis.
Læringsmål
Viden
- Opnår stor faglig dybde mht. et selvvalgt, afgrænset emne
indenfor it-ledelse
- Opnår viden til at kunne forstå og reflektere over it-ledelse
på et videnskabeligt grundlag, samt identificere relevante
videnskabelige problemstillinger indenfor it-ledelse
- Skaber ny viden i form af nye teoretiske, analytiske og/eller
løsningsorienterede modeller, der er relevante for
it-ledelse
Færdigheder
- Til kritisk at kunne vurdere og argumenterer overbevisende for
valg, tilpasning og anvendelse af forskningsmetodiske og
videnskabelige teorier, metoder og redskaber indenfor et selvvalgt
emne som knytter sig til it-ledelse
Kompetencer
- Til selvstændigt at kunne igangsætte og gennemføre fagligt og
tværfagligt samarbejde med mange forskellige interessenter samt
påtage sig et professionelt ansvar for både processen og
resultatet
- Til selvstændigt at kunne tage ansvar for egen faglig udvikling
og specialisering, både den langsigtede (fx: hvad vil jeg arbejde
med efter endt uddannelse), og den specifikke kortsigtede og
afgrænsede faglige udvikling og specialisering som er nødvendig for
at kunne færdiggøre specialeafhandlingen
- Til at kunne gennemføre, dokumentere og formidle resultaterne
af et omfattende studie af et selvvalgt emne, der knytter sig til
it-ledelse i praksis
- Til at kunne skabe ny viden i form af teoretiske, analytiske
og/eller løsningsorienterede modeller, der er relevante for
fagfeltet it-ledelse samt argumenterer overbevisende for at der er
tale om ny viden, som bidrager positivt til praksis
Undervisningsform
Specialet skrives normalt indenfor det område der er valgt på
forrige semester og bygger således videre på den påbegyndte
specialisering og faglige fordybelse.
Specialet skrives i grupper på min. 3 og max. 6 studerende.
Ved specialestudiets start udfylder og underskriver
specialegruppen en kontrakt. Studienævnet eller en af studielederen
udpeget koordinator godkender kontrakten, inklusive
opgaveformuleringen(emnet) for specialet, og tildeler en
specialevejleder.
Den valgte problemstilling diskuteres løbende med
specialevejlederen, men specialegruppen er selv ansvarlig for, at
arbejdet skrider planmæssigt frem og for aflevering af en
specialeafhandling, der udgør et selvstændigt afrundet arbejde.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Modul 12: Kandidatspeciale |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt |
ECTS | 30 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |