Realisering af nye forretningsideer

2023/2024

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Formålet med modulet er at give kendskab til centrale begreber og fænomener og processer inden for iværksætteri og udvikle de teoretiske, analytiske og praktiske færdigheder inden for realiseringen af nye idéer, herunder etableringen af nye virksomheder og nye forretningsområder i eksisterende organisationer.

I modulet gives de studerende en forståelse af udvikling og realisering af forretningsidéer. Denne forståelse kommer fra teori, fra caseeksempler og fra de studerendes egne erfaringer med og kendskab til opstart af virksomheder.

Læringsmål

Viden

  • om finansiering og strategi, herunder IPR-strategi.
  • om centrale rammevilkår for iværksættere, herunder politik til fremme af iværksætteri, incubatorordninger og forskellige TTO-modeller (Technology Transfer Offices).
  • om centrale begreber og teorier knyttet til iværksætteri.

Færdigheder

  • til at planlægge forretningsudvikling og vurdere betydningen af nytænkning herfor
  • til at give kritiske perspektiver på forretningsudvikling.

Kompetencer

  • til selvstændigt at udarbejde, koordinere og realisere en forretningsplan.
  • til at udvikle anbefalinger til realisering af forretningsidéer og til at promovere og analysere iværksætteri.

Undervisningsform

Forelæsninger, øvelsesgange og skriftlig hjemmeopgave.

Omfang og forventet arbejdsindsats

5 ECTS.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnRealisering af nye forretningsideer
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
ECTS5
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelExecuting Entrepreneurial Ideas
ModulkodeKAINV20173
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogEngelsk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerCand.oecon.
StudienævnStudienævn for Økonomi (cand.oecon.)
InstitutAalborg University Business School
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet