Formålet med modulet er at give den studerende et overblik over filosofihistorien i hovedtræk, samt at arbejde i dybden med udvalgte klassiske værker. Modulet er dermed både et bredde- og dybdestudie, der dels skaber en form for "cognitive mapping" for kandidatuddannelsens øvrige moduler, og dels giver erfaring i at arbejde grundigt med klassiske filosofiske tekster. I modulet inddrages tillige etik som et tema i de forskellige filosofihistoriske epoker og der inddrages i undervisningen cases, som skal bidrage til at aktualisere filosofihistoriske betragtninger.
Kandidatstuderende, der ikke har en bachelorgrad i filosofi, anvendt filosofi eller idehistorie skal følge dette modul.
Se studieordningens §17.
Prøvens navn | Filosofihistorisk oversigt |
Prøveform | Skriftlig
En skriftlig prøve. Hvor det skriftlige arbejde er lavet i
samarbejde med andre, skal det angives, hvem der er ansvarlig for
de enkelte dele af arbejdet. Der gives en karakter for den
skriftlige præstation (den enkelte studerendes bidrag hertil).
Opgaven udarbejdes individuelt eller i grupper af op til tre. Med udgangspunkt i et klassisk filosofisk problem og ét af de behandlede værker skal den studerende demonstrere evne til at analysere et filosofisk problem i dybden samt at perspektivere det til én eller flere andre tænkere og perioder. Sideantal: Mindst 10 og højst 15 sider pr. studerende. |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | History of Philosophy in Overview |
Modulkode | KAFIL20227 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk |
Tomplads | Ja |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Cand.mag. i anvendt filosofi og (tilvalg) |
Studienævn | Studienævn for Dansk, Engelsk, Kulturforståelse og Anvendt Filosofi |
Institut | Institut for Kultur og Læring |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |