Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden fra Almen kemi
Modulets indhold, forløb og pædagogik
- Anvendelse af termodynamiske funktioner
- Anvendelse af fase-diagrammer til beskrivelse af faseovergange
i et kemisk system
- Kolligative egenskaber
- Termodynamisk beskrivelse af adsorption og diffusion
- Strømning i ideelle væsker
- Strømning i virkelige væsker
- Simple reaktorer
Læringsmål
Viden
Studerende, der gennemfører modulet
- skal kunne redegøre for væsker og gassers fysiske egenskaber,
strømning i ledningssystemer uden frit vandspejl samt simple
kontinuerte reaktorer
- skal kunne koble den termodynamiske beskrivelse af et kemisk
system med tilsvarende beskrivelse af en reaktors fysik
Færdigheder
- skal kunne opstille og gennemføre basale termodynamiske
beregninger på kemiske og/eller biologiske systemer
- skal kunne kombinere simple kemiske reaktioner med
transportprocesser
Kompetencer
Studerende der gennemfører modulet som del af en
kandidatuddannelse
- skal desuden kunne reflektere over fagområdets tilgang til
faglige problemstillinger på højt niveau og dets relation til andre
fagområder.
- skal desuden kunne inddrage fagområdet i
løsningen af komplekse problemstillinger og dermed opnå
ny forståelse af et givet område
Undervisningsform
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige,
problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra
følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder
og faglig refleksion:
- forelæsninger
- klasseundervisning
- projektarbejde
- workshops
- opgaveløsning (individuelt og i grupper)
- lærerfeedback
Omfang og forventet arbejdsindsats
150 timer
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Fysisk kemi og transportprocesser |
Prøveform | Skriftlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |