Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Enzymteknologi 2 eller andet projektmodul/sikkerhedskursus med
tilsvarende introduktion til sikkerhed i laboratoriet.
Projektet bygger videre på viden fra Almen biologi (sideløbende) og
Almen kemi
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der gennemfører modulet, skal kunne
- redegøre for det molekylærbiologiske centrale dogme
- beskrive relevante biologiske makromolekylers struktur og
funktion
- gøre rede for sammenhængen mellem genetisk variation og
observeret fænotype
- gøre detaljeret rede for genetisk variations betydning for
karaktertræk i den valgte case-kontekst.
- redegøre for den teoretiske baggrund for de analytiske
teknikker, der er benyttet i projektet
Færdigheder
- fortolke genetisk information i humanbiologisk sammenhæng
- foretage molekylærbiologiske analyser og anvende
relevante analysemetoder
- identificere og beskrive etiske implikationer af anvendt
teknologi
- opbygge en projektrapport efter fagområdets normer og formidle
projektets problemstilling og resultater skriftligt, grafisk og
mundtligt på en sammenhængende måde, herunder sammenhæng mellem
problemformulering, projektets udførsel og væsentligste
konklusioner
- sætte projektets problemstilling og resultater i relevant
faglig og samfundsmæssig kontekst og identificere og analyse
relevante interessenter
Kompetencer
- organisere gruppesamarbejde og samarbejde med vejledere samt
varetage planlægning, gennemførsel og styring af et projekt under
hensyntagen til tidligere erfaringer
- identificere og udvikle egne muligheder for fortsat
videreuddannelse indenfor fagområdet
Undervisningsform
Projektarbejde
Omfang og forventet arbejdsindsats
450 arbejdstimer
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Molekylærbiologiens centrale dogme |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |