Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Undervisningen tager udgangspunkt i kurset: introduktion til PBL og
videnskabsteori samt læringsmålene for projektmoduler på 2. og 3.
semester.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet tager udgangspunkt i viden om forskellige typer af
idrætsforskning og sammenhængen mellem videnskabsteoretisk
baggrund, problemstilling, valg af metode og analyse af materiale.
Modulet introducerer de studerende til forskellige typer af
strategier og teknikker til analyse af kvalitative og kvantitative
data.
Læringsmål
Viden
Den studerende skal have grundlæggende viden om:
- begreberne ontologi og epistemologi samt sætte dem i relation
til forskellige typer af videnskabsteoretiske retninger, såsom
positivisme, kritisk realisme, hermenutik og
socialkonstruktionisme
- variationen mellem induktion, deduktion og abduktion
- processen med produktion og behandling af materiale i
kvalitative studier samt forskellige analysestrategier for dette
arbejde, herunder relevante digitale
værktøjer
- principper for dataindsamling og databehandling i kvantitative
studier, herunder statistik og digitale værktøjer, der kan anvendes
i databehandlingen
- basale statistiske begreber til beskrivelse af et datasæt
(herunder forskellige datatyper samt parametriske og
nonparametriske fordelinger)
- hypotesetestning og mål for statistisk usikkerhed
- betydningen af relevante hyppighedsmål og
associationsmål
- begreberne validitet/ gyldighed, reliabilitet/ troværdighed,
generaliserbarhed og gennemsigtighed og anvende dem
metodekritisk
Færdigheder
Den studerende skal kunne:
- vurdere betydningen af videnskabsteoretisk tilgang og
metodevalg for behandling og analyse af data
- vælge mellem og anvende forskellige analysestrategier for
behandling af kvalitativt materiale såsom tematisk og narrativ
analyse
- angive en hensigtsmæssig måleskala for et sæt af
observationer
- udvælge og anvende relevant inferential statistik til at
præsentere data, så som lineær regression, ANOVA osv. og anvende
digitale værktøjer til dette
- foretage simple beregninger af stikprøvestørrelser i
planlægningen af små eksperimentelle forsøg
- diskutere generaliserbarhed og validitet af forskellige typer
af
analyse
Kompetencer
Den studerende skal kunne:
- reflektere over, hvordan valg af forskningstype/design, samt
metoder til indsamling og behandling af data fører til forskellige
typer af forskningsresultater
- opstille mulige forskningsdesigns og argumentere for valg af
metoder til indsamling og analyse af data til at undersøge et
konkret idræts- eller sundhedsvidenskabeligt
forskningsspørgsmål
- diskutere sammenhængen mellem videnskabsteoretisk paradigme,
dataindsamlingsmetode og databehandlingsmetode inkl. statistik
i konkrete idræts- eller sundhedsvidenskabelige studier
- forholde sig metodekritisk til processen med behandling og
analyse af data i givne
undersøgelser
Undervisningsform
Der undervises i modulet jf. studieordningens § 17.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Anvendt kvalitativ metode og statistik |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Du kan orientere dig i Moodle og evt. kontakte
semesterkoordinator ved faglige spørgsmål eller studiesekretær ved
administrative spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Berit Lund
Sørensen.