Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, som gennemfører modulet
har omfattende viden om og kan redegøre for:
- Grundlæggende mål til beskrivelse af helbredstilstand og
helbredsudvikling i en population
- Grundlæggende statistiske begrebsdannelser til beskrivelse af
usikkerhed
- Begreberne sikkerhedsinterval, signifikanstest og p-værdi
- Epidemiologiske hyppigheds- og associationsmål
- Klassiske epidemiologiske studiedesign (herunder metaanalyser)
og deres styrker og svagheder
- Begreberne bias og validitet og håndtering heraf
- Begreberne confounding og effektmodifikation og håndtering
heraf
- Centrale begreber og redskaber ift. vurdering af kvalitet i
epidemiologiske studier
- Principper for god epidemiologisk praksis, god forskningsetik
og peer reviewed videnskabelig kommunikation
har viden om og kan redegøre for:
- Nyere epidemiologiske studiedesign som nested case-kontrol
- Non-parametriske statistiske modeller
- Principper for estimering af sample-size
Færdigheder
- Kan redegøre for forskningsdesign og –metoder i konkrete
epidemiologiske studier og reflektere over konsekvenserne af de
metodologiske valg
- Kan anvende gængse epidemiologiske og statistiske begreber,
herunder confounding og effektmodifikation og beskrive metoder til
at korrigere/undersøge for dette
- Kan beskrive, vælge og anvende en relevant digital
visualisering af data i et konkret datasæt
- Kan beskrive en ROC-kurve og konsekvenserne af valg af cut-off
punkt
- Kan identificere og i et statistikprogram udregne relevante og
simple epidemiologiske frekvens- og associationsmål, samt vurdere
deres statistiske usikkerhed
- Kan sammenfatte en række estimater med tilhørende statistiske
usikkerheder til et fælles skøn og beskrive dette skøns statistiske
usikkerhed
- Kan fortolke resultater fra
lineær/logistisk/Cox-regressionsanalyse, samt diskutere
konsekvenser af analysens forudsigelser
- Kan diskutere valg af statistisk metode ifm. med test af
populations-forskelle i epidemiologiske studier
- Kan planlægge dataindtastning og gennemføre denne i et
anvendeligt digitalt værktøj
Kompetencer
- Kan selvstændigt gennemføre en struktureret litteratursøgning i
relevante elektroniske databaser med tilhørende kritisk
analyse og vurdering af epidemiologiske studier publiceret i
internationale tidsskrifter med inddragelse af relevante
videnskabelige guidelines og checklister
- Kan vurdere graden af evidens for forebyggende og
sundhedsfremmende tiltag
- Kan planlægge og gennemføre basale, relevante statistiske
beregninger digitalt i relation til hypotesetestning
Undervisningsform
Der undervises i modulet jf. studieordningens § 17.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Epidemiologi og statistik |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Du kan orientere dig i Moodle og evt. kontakte
semesterkoordinator ved faglige spørgsmål eller studiesekretær ved
administrative spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Berit Lund
Sørensen.