Modulets indhold, forløb og pædagogik
I mange situationer skal robotten fungere i et ikke-statisk
miljø, for eksempel når robotten er mobil, eller de objekter,
robotten interagerer med, er i ukendte steder og / eller
konfigurationer. For at robotten skal kunne fungere i sådanne
situationer, skal den 1) kunne sanse sine (skiftende) omgivelser og
2) reagere i overensstemmelse hermed. Dette projektmodul
beskæftiger sig med nøjagtigt disse to udfordringer.
Læringsmål
Viden
- Skal have viden om terminologien med robot sensing
- Skal være i stand til at forstå, hvordan et bestemt
robotsystem, for eksempel den studerendes semesterprojekt,
relaterer til et lignende system og den omgivende kontekst
- Skal have viden om forskellige mødetyper og bruge disse aktivt
i gruppe- og vejledersamarbejdet
Færdigheder
- Skal kunne analysere et relevant problem og foreslå en løsning,
der bruger teorier og metoder inden for robot sensing og
perception
- Skal kunne identificere begrænsninger og vurderingskriterier
for en konkret robotløsning og (hvis relevant) dets anvendelighed
for samfundet
- Skal kunne syntetisere, dvs. designe og implementere et system
(eller dele deraf) ved hjælp af en relevant kombination af sensing
og perception for et konkret robotscenarie
- Skal kunne evaluere en sådan løsning med hensyn til de
ovennævnte vurderingskriterier
- Skal kunne argumentere struktureret for sine valg og
fravalg.
- Skal kunne planlægge, afholde og opsamle på møder på
struktureret vis
Kompetencer
- Skal kunne vælge passende sensorer (biologiske eller tekniske)
til en bestemt robotopgave /-applikation
- Skal kunne udvælge relevante teorier og metoder fra felterne
til robot sensing og robot perception og anvende disse i en ny
sammenhæng
- Skal kunne kommunikere ovenstående (ved hjælp af korrekt
terminologi), både mundtligt og i en skriftlig rapport
- Skal kunne demonstrere en fungerende prototype af deres
løsning
- Skal kunne formidle projektets resultater under anvendelse af
korrekt fagterminologi
- Skal kunne analysere et emne og belyse det fra flere
vinkler
Undervisningsform
Undervisningsform er angivet i §17;
Uddannelsens indhold og tilrettelæggelse
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Automatisk sansning af omgivelserne |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |