Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået i P0-modul
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Igennem P1-projektet skal studerende tilegne sig viden indenfor
de tekniske og psykologiske fagområde relaterede til produkt- og
designpsykologi, gennem teoretisk og praktisk arbejde med
udgangspunkt i et eller flere af menneskets sanser. Med valg
af et specifikt scenario vil formåen og begrænsningerne af
menneskets sanser bliver undersøgt. Dette scenario studeres fra et
psykofysisk perspektiv med henblik på at formulere hypoteser,
opstille og udføre et eller flere forsøg som kan beskrive og belyse
de underliggende psykofysiske relationer som beskriver menneskers
grundlæggende sensoriske færdigheder. Gennem opstilling af
hypoteser og psykofysiske forsøg, vil studerende tilegne sig viden
om design af videnskabelige eksperimenter, kontrol og måling af
fysiske stimuli, indsamling af data fra forsøgspersoner, analyse og
modellering af indsamlede data med henblik på at beskrive en given
psykofysisk relation. Projektet skal således omfatte grundig
analyse af de valgt sensoriske modaliteter, teoretiske og praktiske
aspekter omkring eksperimentelle paradigmer, herunder
dataindsamling fra forsøgspersoner, etiske overvejelser med at
bruge mennesker som forsøgsdeltager, måling og kontrolleret
gengivelse af fysiske stimuli og grundige beskrivelser og analyser
af de valgte psykofysiske forhold (sammenhæng mellem stimulis og
sanseindtryk).
Læringsmål
Viden
- Have opnået forståelse for relationen mellem fysiske stimuli og
sensoriske indtryk.
- Have tilegnet sig viden om psykofysiske forsøg, metoder for
data- indsamling og analyse.
- Have kendskab til den generelle videnskabelige baggrund for
eksperimentelle forsøgsmetoder, herunder grundlæggende psykologiske
metoder.
- Have kendskab til teknisk baggrund i det omfang, at relevante
målinger, design og kontrollerede gengivelse af fysiske stimuli kan
bruges til at stimulere forsøgspersoner på et videnskabeligt
ansvarligt møde.
- Have kendskab til relevante fysiologiske aspekter relateret til
menneskers sensoriske system.
- Have viden om arbejdsprocesserne i et længerevarende
problembaseret projektarbejde.
- Udvise kendskab til teori og metode i et omfang, så der kan
redegøres for projektets teoretiske og metodiske
grundlag.
Færdigheder
- Være i stand til, med udgangspunkt i relevante psykologiske
teorier, at identificere relevante psykofysiske metoder.
- Være i stand til at anvende relevante psykofysiske metoder til
at indsamle data fra en gruppe af mennesker.
- Være i stand til at anvende relevante statistiske værktøjer for
dataanalyse.
- Kunne formulere og teste forsøgshypoteser ved hjælp
af psykologiske teorier og psykofysiske forsøgsmetoder.
- Være i stand til at anvende en relevant metode til struktureret
projektarbejde, herunder at kunne analysere og formulere et
problem, opstille en hypotese samt opdele problemet i mindre
dele.
- Kunne vurdere egen anvendelse af ovennævnte teorier og
metoder.
- Kunne formidle ovenstående viden og færdigheder med korrekt
brug af fagterminologi, mundtligt såvel som skriftligt igennem en
projektrapport.
- Være i stand til at analysere egen læreproces under inddragelse
af relevante analysemetoder.
- Kunne planlægge et længerevarende gruppesamarbejde og
samarbejde med vejleder.
Kompetencer
- have opnået forståelse for generelle psykofysiske relationer, i
særdeleshed hvad angår hvordan mennesker optager sanseindtryk fra
sin omverden.
- have opnået forståelse for hvordan viden og metoder fra
empirisk psykologi anvendes til løsning af designopgaver
- kunne tage ansvar for egen læreproces under et længerevarende
projektforløb, samt generalisere og perspektivere de erhvervede
erfaringer
- have opnået evnen til, på egen hånd og i grupper, at planlægge,
strukturere, gennemføre og reflektere over et projekt, som tager
udgangspunkt i en psykofysisk relation, hvori kontrol af fysiske
stimuli og menneskers relaterede sensorisk indtryk indgår som
et centralt element.
Undervisningsform
Gruppeorganiseret projektarbejde evt. støttet af andre
undervisningsformer jf. § 17; Uddannelsens indhold og
tilrettelæggelse
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Sansning, menneskers grænseflader til omverden (P1) |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |