Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået på 1. semester
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Formål:
De studerende skal med udgangspunkt i FN’s 17 verdensmål for
bæredygtig udvikling, herunder alle 169 delmål, identificere og
beskrive en konkret problemstilling, der efterfølgende skal danne
baggrund for en kort projektbeskrivelse. Gennem teoretisk og
praktisk arbejde med den udvalgt problemstilling skal de studerende
tilegne sig viden indenfor det elektronik- og IT-relaterede
ingeniørmæssige fagområde. De studerende skal, ved brug af
relevante metoder, dokumentere at den pågældende problemstilling
indgår i relevante samfundsmæssige sammenhænge, som defineret
gennem de 17 verdensmål. Problemstillingen analyseres gennem
nedbrydning i delproblemer med henblik på at formulere en teknisk
problemstilling, der kan løses ved brug af elektroniske systemer,
som vekselvirker med omgivelserne på den ene eller den anden måde.
Den samlede løsning vurderes til sidst i den relevante
samfundsmæssige kontekst.
I forhold til 1. semester fokuseres der på dette semester i
højere grad på de dynamiske og kontinuerte/analoge aspekter af de
elektroniske systemer, ligesom systemernes omverden inddrages mere
ekstensivt end før. Der er derfor faglig fokus på analog elektronik
og dynamiske systemmodeller
Læringsmål
Viden
- have opnået indsigt i FN’s verdensmål for bæredygtig
udvikling
- have opnået erfaring med teorier og metoder til beregning og
simulering af lineære elektroniske kredsløb, lineære
elektromekaniske systemer, og/eller andre lineære systemer
- have sat sig i besiddelse af metoder (bl.a. fra lineær algebra)
til analyse af lineære dynamiske systemer, herunder elektroniske
kredsløb, beskrevet ved hjælp af differentialligninger i tids- og
frekvensdomæne
- have opnået indsigt i basal tilbagekoblingsteori og dennes
anvendelse indenfor elektroniske og dynamiske systemer
- beherske beregninger med komplekse tal, som anvendt indenfor
fagområdet
- Have viden om modeller for simple elektroniske komponenter
såsom modstande, kondensatorer, spoler og
operationsforstærkere
- udvise kendskab til teori og metode i et omfang, så der kan
redegøres og argumentere for projektets teori og metode; herunder
både valg og fravalg.
- beherske den relevante fagterminologi
Færdigheder
- kunne anvende modeller for simple elektroniske komponenter
såsom modstande, kondensatorer, spoler og operationsforstærkere til
beregninger på kredsløb hvor disse indgår.
- være i stand til at identificere, analysere og formulere
problemstillinger inden for fagområdet ved brug af kontekstuelle og
tekniske analysemetoder
- være i stand til, på baggrund af ovenstående, at kunne opstille
en kravspecifikation og med udgangspunkt heri kunne teste det
færdige system og afgøre om kravspecifikationen er overholdt
- kunne anvende matematiske teorier og metoder til at analysere
problemstillinger, hvori lineære dynamiske elementer indgår
- være i stand til at simulere og designe simple analoge
kredsløb, således at bestemte, ønskede egenskaber opnås, f.eks.
specifikke overføringsfunktioner eller
amplitude/fase-karakteristikker
- kunne designe og implementere basale analoge kredsløb og
dokumentere at disse virker efter hensigten
- kunne formidle viden og færdigheder med korrekt brug af
fagterminologi, mundtligt såvel som skriftligt igennem en
projektrapport
- kunne analysere og modellere egen læreproces under inddragelse
af relevante analysemetoder og erfaringer fra P0 og P1.
- være i stand til at analysere en teknisk-naturvidenskabelig
problemstilling under hensynstagen til teknologiske og
samfundsmæssige sammenhænge, og kunne vurdere de teknologiske og
samfundsmæssige konsekvenser af foreslåede
problemløsninger.
Kompetencer
- have opnået evnen til, på egen hånd og i grupper, at planlægge,
strukturere, gennemføre og reflektere over et projekt, som tager
udgangspunkt i en samfunds- eller erhvervsmæssig relevant
problemstilling, og hvori et dynamisk elektronisk system indgår som
et centralt element
- have opnået evnen til, på egen hånd og i grupper, at indhente
den fornødne viden af samfundsmæssig såvel som teknisk karakter, og
være i stand til at formulere modeller af afgrænsede dele af
virkeligheden på et sådant abstraktionsniveau, at modellerne kan
anvendes i design, implementering og test af et samlet system der
skal leve op til givne krav
- være i stand til at vurdere naturvidenskabelige og tekniske
løsninger i et samfundsmæssigt perspektiv, med specifik reference
til FN’s 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling
- være i stand til at relatere FN’s 17 Verdensmål for bæredygtig
udvikling til deres egen faglighed, og redegøre for relevansen af
denne i en bæredygtighedsrelation
- kunne generalisere og perspektivere erfaringerne med
projektplanlægning og samarbejde med henblik på det videre
studieforløb
Undervisningsform
Projektarbejde suppleret med studiekredse, forelæsninger,
o.l.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Dynamiske elektroniske systemer i en global og bæredygtig
samfundskontekst |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |