Modulets indhold, forløb og pædagogik
Formål:
De studerende skal opnå forståelse af konstruktion af mindre
computersystemer baseret på grundlæggende digitale komponenter,
samt metoder til udvikling af dertil hørende system- og
applikationsprogrammel.
Læringsmål
Viden
- forståelse af opbygning af mikroprocessorer
 - viden om enheder der indgår i mindre computersystemer
 - viden om enhedernes elektrisk opkobling og styresignaler
 - overblik over programmering af enhederne
 - forståelse af hensigtsmæssig opbygning af software
 - viden om systematisk fejlfinding og verifikation af hardware og
software
 - have kendskab til forskellige vejledertyper og aktivt bruge
disse til videnstilegnelse
 
Færdigheder
- er i stand til at designe og implementere et
mikroprocessorsystem
 - kan analysere og udvælge komponenter
 - kan designe og implementere software
 - er i stand til at definere hensigtsmæssige grænseflader for
såvel hardware som software
 - kan foretage teoretiske analyser, beregninger og
simuleringer
 - kan gennemføre og dokumentere målinger på det udviklede
system
 - er i stand til at forklare sammenhæng mellem teoretiske
analyser, beregninger, simuleringer og måleresultater
 - kan gennemføre problemnedbrydning i mindre overskuelige
delproblemer
 - kunne foretage et systematisk valg af metoder til
videnstilegnelse i forbindelse med problemanalyse og
problembearbejdning
 
Kompetencer
- Er i stand at analysere en problemstilling, som munder ud i en
problemformulering, som igen kan danne grundlag for en
prototype-definition
 - Kan gennemføre problemnedbrydning i mindre overskuelige
delproblemer hvis løsninger skal findes gennem anvendelse af
udvalgt hardware og programmel på mikroprocessoren
 - Kan dokumentere projektresultater og forklare hvordan ønsket
funktionalitet kan opnås gennem foreslået design af hardware og
software
 - Kan formidle projektets resultater under anvendelse af korrekt
fagterminologi
 - Kunne analysere projektgruppens organisering af
gruppesamarbejdet med henblik på at identificere stærke og svage
sider og på den baggrund komme med foreslag til, hvordan
samarbejdet i fremtidige grupper kan forbedres
 
Undervisningsform
Projektarbejde suppleret med studiekredse, forelæsninger, o.l.
Projektgruppen skal udarbejde en rapport.
Eksamen
Prøver
| Prøvens navn | Mikroprocessor systemer | 
| Prøveform | Mundtlig pba. projekt  | 
| ECTS | 15 | 
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala | 
| Censur | Intern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |