Det økonomiske monetære samarbejde i EU

2023/2024

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Formålet med modulet er at give den studerende en grundlæggende - især makroøkonomisk - forståelse af de forskellige aspekter, der følger af implementeringen af økonomisk monetær union. Dette sker kontekstuelt ved at fokusere på det europæiske integrationsprojekt.

Læringsmål

Viden

Det er målet, at den studerende efter modulet har viden om:

  • hvad en økonomisk monetær union er.
  • hvilke opgaver en centralbank varetager inden for en sådan union.
  • hvilke retningslinjer den økonomisk politik kan og bør udformes inden for en sådan union.

Færdigheder

Det er målet, at den studerende efter modulet har færdigheder i:

  • at anvende den erhvervede viden til at forholde sig kritisk til den konkrete udformning af den europæiske økonomisk monetære union.
  • kritisk at analysere, hvilken rolle den økonomiske politik kan spille inden for en sådan unionsdannelse.

Kompetencer

Det er målet, at den studerende efter modulet har kompetencer til:

  • at redegøre for fordele som ulemper ved dannelsen af en økonomisk monetær union.
  • at redegøre for, hvilken rolle den europæiske centralbank spiller i denne sammenhæng.
  • at redegøre for, hvorledes den økonomiske politik kan/skal udformes inden for rammerne af en sådan unionsdannelse.

Undervisningsform

For nærmere information se §17.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnDet økonomiske monetære samarbejde i EU
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS5
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelMonetary Integration in the EU
ModulkodeBAØKO202328
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerBachelor (BSc) i økonomi
StudienævnStudienævn for Økonomi (cand.oecon.)
InstitutAalborg University Business School
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet