Modulet har fokus på den politiske og økonomiske organisering af socialt arbejde og betydningen heraf for professionsudøvelsen. Der inddrages forskellige typer af offentlige, private og frivillige organisationer. Modulet er praktikforberedende og lægger vægt på socialrådgiverens funktioner og roller i organisationen, herunder myndighedsrollen.
Modulet er placeret på 3. semester, hvor de studerende på forskellig vis arbejder med afsæt i problembaseret læring og derved udvikler deres problemorienterede, interpersonelle, strukturelle og metakognitive kompetencer.
På modulet udvikler de studerende deres viden om og evner til at kunne arbejde problemorienteret med autentiske problemstillinger i henhold til modulets indhold og læringsmål. Pædagogisk er der fokus på at relatere modulets indhold og læringsmål til fordybelse i, analyse og refleksion over komplekse autentiske problemer på professionsfeltet og i dets kontekst gennem brug af cases, øvelser, praksisnær undervisning m.m., hvor de studerende arbejder selvstændigt individuelt og/eller i grupper. Der lægges vægt på både mundtlige og skriftlige kompetencer i relation til professionsudøvelsen, og at de studerende gennem problemorienteret samarbejde i grupper kan udvikle egne kompetencer i relation til at kunne indgå i praktikken. Dette indebærer en dybere forståelse for socialrådgiverens funktioner, rolle og professionsetik, herunder at kunne indgå i og reflektere over komplekse opgaver i en kontekst præget af modsætningsfyldte krav, forventninger og krydspres.
På modulet opnår de studerende generelle akademiske digitale bruger-, skaber- og refleksive kompetencer gennem uddannelsens aktiviteter og opgaver. De studerende lærer at bruge AAUs digitale teknologier samt andre digitale platforme i forbindelse med undervisning, vejledning og i det problembaserede arbejde i studie- og projektgrupper med fokus på kommunikation, samarbejde, vidensøgning og -produktion. De studerende introduceres til, hvordan digitale teknologier præger socialt arbejdes rammer (politik, ret, økonomi), organisering (herunder ledelse) og praksis i relation til socialfaglige vurderinger, beslutninger og inddragelse af borgere, så de forberedes på rammerne for og betydningen af professionsspecifikke digitale kompetencer De studerende opnår begyndende kritisk refleksive kompetencer i forhold til digitalisering i socialt arbejdes organisering.
Modulet indgår i den samlede opbygning af grundlæggende viden, færdigheder og kompetencer inden praktikken.
15 ECTS
Prøvens navn | Socialt arbejdes organisering og praksis |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Organisation and Practice of Social Work |
Modulkode | BASRG202206 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk |
Tomplads | Ja |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Professionsbachelor som socialrådgiver |
Studienævn | Studienævn for Socialrådgiveruddannelsen |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |