Kvantitativ forskningsmetodologi med statistik

2023/2024

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Kurset omfatter:

  • teori vedrørende udvalgte kvantitative forskningsmetoder i forhold til de videnskabsteoretiske problemstillinger
  • teori omkring kvantitative forskningsprojekter i forskellige sammenhænge,
  • viden om typiske faser i kvantitative empiriske projekter
  • relevante begreber i kvantitative empiriske projekter (f.eks. hypotese-nulhypotese, falsificering, validitet, reliabilitet, generalisering osv.)
  • brugen og relevansen af forskellige kvantitative metoder til at indsamle data (f.eks. eksperimenter, kvasieksperimenter, spørgeskemaer, observationsoptællinger osv.)
  • etiske forhold i kvantitative projekter

Seminarerne med kvantitative forskningsøvelser omfatter:

  • introduktion til og øvelse i at anvende statistik i forhold til konkrete kvantitative data
  • anvendelse af viden om metode, statistik, udførelse og design af en kvantitativ undersøgelse, opstilling og vurdering af problemstillinger og hypoteser samt færdigheder i bearbejdning af data og formidling af resultater og teori
  • praktiske erfaringer med relevant statistik og statistikprogram
  • Indføring i en eller flere specifikke kvantitative forskningsmetoder

Læringsmål

Viden

Den studerende skal gennem modulet opnå viden om og forståelse af

  • kvantitativ empiri gennem hele forskningsprocessen
  • forskellige tilgange til analysen af kvantitativt materiale
  • kriterier for typisk opbygning af en kvantitativ forskningsrapport og
  • faserne i kvantitative forskningsprojekter, som f. eks. litteraturstudier, teori og hypotesetestning, indsamling af data m.m.

Færdigheder

Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i

  • at reflektere over og indplacere forskellige kvantitative forskningsmetoder i forhold til de videnskabsteoretiske problemstillinger
  • og praktisk erfaring med at anvende kvantitative forskningsmetoder
  • og erfaring med at vurdere og anvende relevant statistik og statistisk databehandling
  • at kunne reflektere over begreber og etiske problemstillinger i kvantitative studier

Kompetencer

Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til

  • at skelne imellem de teoretiske og praktiske aspekter ved forskellige kvantitative forskningsmetoder
  • at tage ansvar for eget og eventuelt andres arbejde i forbindelse med udarbejdelsen af et kvantitativt projekt
  • at kunne arbejde med en kvantitativ problemstilling og komme omkring og gennem projekts dele, f. eks. teori, hypotese, design, dataindsamling, dataanalyse og rapportformidling

Undervisningsform

I forbindelse med modulet udbydes der et kursus med forelæsninger og seminarer med kvantitative forskningsøvelser, herunder øvelser i statistik. Der tilstræbes en ligelig vægtning mellem kvantitativ forskningsmetodologi og statistik.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnKvantitativ forskningsmetodologi med statistik
Prøveform
Aktiv deltagelse/løbende evaluering
Prøven består i tilfredsstillende aktiv deltagelse i kurset, hvilket indebærer 75 % tilstedeværelse samt indløsning af samtlige opgaver, som stilles i løbet af kurset. Disse opgaver kan bl.a. indebære aktiv deltagelse i igangværende forskningsprojekter (participant pools), som specificeres i semesterplanen.


Syge- og re-eksamen:
Skriftlig.
Prøven er individuel.
Prøven er en bunden 72 timers hjemmeopgave, hvor den studerende på baggrund af en stillet
opgaveformulering skal besvare et eller flere spørgsmål inden for fagområdet.
Pensumramme: 500 sider obligatorisk litteratur.
Sidetal: 5-7 sider.

Besvarelsen bedømmes af eksaminator.
ECTS5
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelQuantitative Research Methodology
ModulkodeBAPSY202010
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
4. semester
ECTS5
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerBSc i psykologi
StudienævnStudienævn for Psykologi
InstitutInstitut for Kommunikation og Psykologi
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet